Ett öppet brev till SJ

Nu får det vara nog. Förra året utestängde SJ många rörelsehindrade från sina X2000-tåg och i år är det samma sak, nej förresten... det är värre. Som tur är tar nu DHR, med Förbundet Unga rörelsehindrade i spetsen, äntligen tag i problemet och kräver ett svar. Den här veckan skickas ett öppet brev till SJ som ifrågasätter när de ska erbjuda god service och tillgänglighet? Personligen tycker jag dock att de Unga rörelsehindrades språkrör är för snäll. Självklart är jag medveten om att ingen vinner en demonstration genom att kasta gatsten, slåss och förstöra. Att ingen vinner en debatt eller dialog om man hotar, bråkar eller schyst hänger ut motståndaren. En protest ska vara saklig och grunda sig i fakta, så som Daniel Pollak gör, men det borde vara med explosivt.


Jag är f-bannad. Tänk om SJ, några veckor innan jul, hade bestämt att inga kvinnor får åka X2000-tåg. Kvinnorna hänvisas till särlösningar genom speciella taxitransporter eller åka regionaltåg. Om tågstationen där X2000-tåget stannar har en speciell manuell kvinnalift kan kvinnan eventuellt få följa med i X2000-tåget, men det beror på om det finns personal på tågstationen som kan hjälpa till. Hur skulle kvinnorna reagera? Självklart ställer jag mig, likt Förbundsordförande i DHR Maria Johansson, bakom brevet. Anmäl dig till Facebooks protestgrupp och hjälp oss göra någonting åt det här du också. Och vem hinner först att skicka en anmälan till diskrimineringsombudsmannen?

Här följer brevet:


SJ är ett stort företag i Sverige. Ett företag som tar hand om större delar av transporter med tåg för privatpersoner. Dessvärre har inte SJ prioriterat att åtgärda de rullstolsliftar som finns på både X2000 och Inter-city tågen. Det som gäller är att man antingen får hjälp med en manuell lift som finns på större stationer att komma av eller på tåget eller så får man åka taxi från den station som har en manuell lift till den station som saknar de. Ett tredje alternativ kan vara att man får åka taxi hela vägen. Detta är en lösning som vi inte längre kan acceptera. Det är en lösning som medför längre resor om man väljer att resa med SJ och merkostnader i form av förlorad arbetsinkomst. Merkostnader i form av övernattningar på resor som med den normala tågtrafiken skulle kunna ordnas på en dag. Detta har nu varat över 3 månader. Det är en lösning som skapar problem för många. Det resande man kunde ha tidigare är dessvärre inte möjligt längre. När ska SJ erbjuda bra service och tillgänglighet för personer med nedsatt rörelseförmåga?
Vi kräver ett svar på när dessa liftar återigen är i funktion


Daniel Pollak
Språkrör, Förbundet Unga rörelsehindrade



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0