Googles nya Street View

Med hjälp av kartor på hitta.se, eniro.se eller andra liknande tjänster får man hjälp att söka rätt väg. Allt eftersom tekniken utvecklas med bättre GPSer och inte allt för pixliga satellitbilder kan alla tjuvkicka på platser innan man åker dit. Bilden är från Googles Earth och visar vart jag bor. Samtidigt har allt fler kommuner, landsting, myndigheter och företag förstått vikten av ett tillgängligt samhälle. Man inventerar just nu överallt med ett tempo som får det att knacka i både slott och koja. Personligen arbetar jag just nu heltid med att inventera hela Vaxholms stads offentliga lokaler och allmänna platser.

Min inventering resulterar i en tydlig åtgärdsplan där alla tillgänglighetsbrister har registrerats. För det första presenteras alla enkelt avhjälpta hinder som egentligen borde ha åtgärdats redan igår. För det andra redovisas de mer omfattande, kostsamma och större bristerna. Dessa ska också åtgärdas men av exempelvis ekonomiska skäl kan allt inte ordnas direkt. När inventeringarna är slutförda resulterar det också ofta i tillgänglighetsguider. Attraktiva nätbaserade guider som berättar för både turister och kommunmedborgare vilka verksamheter som välkomnar alla och vilka som väljer att diskriminera och utestänga individer.

Nu undrar jag om någon av mina läsare känner till om en tillgänglighetsguid och en karttjänst arbetat tillsammans någon gång? Personligen ser jag det som en strålande idé att via sökbara kartor hitta allt från tillgängliga toaletter och användbara entréer till hur höjden på trottoarkanter är och vart parkbänkarna står. Helt enkelt en bild av en centrumkärna ur ett funkisperspektiv. Att, via nätet, besöka platser och ta reda på hur tillgängliga och användbara de är innan man åker dit. Om inte någon redan uppfunnit denna tjänst ska jag göra det en vacker dag.

Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen

I Kalmar gjordes i, mitten av 90-talet en "tillgänglighetsguide" med en ENKEL karta över centrala staden. Av NHR. (Jag vet, för jag äger ett exemplar)

Innehåller gatuadresser, telefonnummer, om det finns ramp, hur många trappsteg,hur dörren ser ut/fungerar, eventuella trappsteg inne, ramp inne, hur rymlig lokalen är och eventuellt övrigt.



Jag vet också att DHR i Kristianstad åtminstone påbörjade en i början av 00-talet. Vet inte dock om det var kombinerat med karta

2010-04-20 @ 17:20:11
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0