SJ byter ut lyftar

I december 2009 försökte jag boka en tågbiljett med X2000. Jag fick nej eftersom tågens lyftar inte fungerade. Dem jag pratade med bad om ursäkt för mina extra besvär eftersom jag tvingades åka de långsamma regionaltågen eller till och med ibland använda en rejäl särlösning och ta en taxi. De lovade att försöka åtgärda problemet så fort som möjligt. De hoppades bli klara inom några månader.
- Några månader! protesterade jag irriterat, så länge kände jag att det inte gick att vänta.
I mars, och även april och maj för den delen, försökte jag igen och svaren blev ungefär det samma varje gång. Fortfarande utestängde SJ mig och många andra trots att det till och med finns svenska lagar sedan många år tillbaka som säger att kollektivtrafiken ska vara användbar för alla.

I dag ringde jag SJ igen, och få ännu en gång samma svar. Nu har SJ dock bestämt sig för att byta ut alla 86 lyftar i de 43 tågseten, men de kan inte svara på när arbetet är klart. Min hösttermin, med föreläsningar runt om i hela Sverige, börjar sakta men säkert rulla igång. Min första höstföreläsning är i september och det är därför hög tid att planera resa/boende. Det är så skönt att åka tåg, slippa ansvaret med att köra själv, hitta parkeringar och åka vilse. Det är bara att hoppa ombord, följa med och i lugn och ro exempelvis läsa en bra bok. Men i höst överväger jag att helt strunta i SJ och köra bil. Kanske uppfattar du det som att jag givit upp "kampen" om att en dag få åka X2000 som alla andra? Kanske har jag det. Allt SJ-trassel i snart ett år har gjort mig så trött.

Kommentarer
Postat av: Yvonne Nordström Pettersson

Ja, jag kan helt och fullt förstå dej, det känns som att SJ bara tar betalt men inte tar ansvar över sina pasagerare. Tåg är ju ett allmant resmedel, det borde alla kunna åka.

Dessutom kan du ju inte beställa en resa som kanske ordnar sig dit, men inte hem. Näe, ta bilen, men det är ju bra att SJ får veta det eftersom du inte är ensam om att vilja åka tåg med rullstol.

Min dotter åker mycket tåg, hon åker efter några olika dansbandsorkestrar. Och då får man åka. Hon skriver scottsfanzone.blogg. Och hon har många andra favoriter också som hon inte skriver åt.

I vintras när tågen inte gick var det stora problem, och kan bli så igen.

2010-08-08 @ 23:11:13
URL: http://familjehemsmamma.blogg.se/
Postat av: Anna

det tråkigaste av allt är att man inte blir förvånad. tillgängligheten på sjs tåg har alltid varit en prioriterad fråga (ironi) och nu under liftarnas frånfälle har man tagit ett principbeslut att inte släppa av eller på rullstolar på mellanstationerna... inte acceptabelt, helt enkelt. hela folkets järnväg? inte precis...

2010-08-13 @ 12:49:01
URL: http://entillgangligvarld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0