Gävles snöröjning

Jag är inget proffs, har absolut ingen stor kunskap om hur en kommun arbetar för att ta bort snön. När det, som i dag, vräker ner sådant där otäckt kallt och blött stannar jag hemma. Personligen har jag generellt aldrig problem med att vara rullstolsanvändare. Med tanke på att jag är en man är det bara synd om mig när jag är förkyld. Men det är även eventullt lite synd om mig när det snöar. Självklart vill även jag ha en vit jul, men eftersom Gävle kommun inte verkar ha en smart strategi för att skotta gator, trottoarer, parkeringsplater och torg funderar jag på att flytta till varmare breddgrader. Jag är, som sagt, inget proffs men visst borde en kommun ha en plan för hur snöröjningen fungerar? Men utifrån följande bilder, som jag nyligen tagit med min mobilkamera, börjar jag fundera. Antingen har Gävle kommun ingen plan för snöröjning eller så står det i kommunens snöröjningsplan att snöhögar ska läggas på handikapparkeringsplatser. Vad tror du?



Kommentarer
Postat av: Christina Andersson

hej

jag håller med dig fullständigt. Gavle gårdarna kan inte heller skotta så att min man kommer ju inte ens ut genom porten med sin vandliga stol och det tycker jag är förgävligt......spelar ingen roll om man ringer och klagar till kommunen eller hyresvärden dom tar ju er som är handikapat som sitter i rulstol med en nypa salt tycker jag....

2010-12-17 @ 09:53:45
Postat av: Karl Blad

Hej Lars-Göran



Jag får börja med att beklaga det inträffade men även försvara mig och säga att vi faktiskt har en strategi gällande snöröjning.



Jag har hört mig för och fått reda på att det är inte kommunens snöröjare som lagt av snö på aktuell yta. Boven i dramat är den snöröjare som röjer vid p-huset samt ytor runt Åhlénshuset.



Jag har beställt borttagning av snöhögen (bör vara utfört nu). Kontakt kommer också att tas med ansvarig fastighetsägare så att problemet inte ska uppstå igen.



Har du några frågor och funderingar är du välkommen att höra av dig.



Med vänlig hälsning



Karl Blad

Gatuingenjör

Tekniska kontoret

Gävle Kommun



2010-12-17 @ 18:55:19
Postat av: Gammelsmurfen

Bortsett från snöhögen på handikapp-parkeringen är det lika illa i Kristianstad. (Dvs JAG har inte sett någon, men det kan jag ju missat...)

Snöröjningen av tex trottoarer är under all kritik. Att det inte kan ske genast får man kanske förstå, men när även lång tid gått och rullstolar tvingas ut mitt i gatan då ÄR det illa

2010-12-19 @ 20:53:33
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: Sven Aivert

Här hittar du förklaringen till att man lägger upp snö på handikapparkeringen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0