Julhandlar i en tillgänglig butik

Det går rykten om att årets julhandel slår rekord igen. Jag undrar hur mycket pengar det går att bränna under en decembermånad. Tänk att vi blir så köpgalna och maximerar våra liv under en hel månad bara för en fredagseftermiddag och kväll som råkar kallas julafton? Jag är för julen. Den lyser upp vår mörka vintertid och det är trevlig att träffa nära och kära, många släktingar som vanligtvis bor långt bort så vi inte ses så ofta. Julen är generellt mysig, men allt handlande stör mig. Föreslår du att jag ställer in allt julklappsinköp säger jag nej, självklart vill jag både ge och få några klappar. Men "tävlandet" om att varje jul slå nytt rekord i att maximalt bränna pengar irriterar.

Och julhandeln kan även slänga sig i väggen när den ställs mot den omsättning som kunder med någon form av funktionsnedsättning genererar varje år. Visste du att Svensk Handel, på något sätt, räknat ut att funkisar varje år handlar för totalt 110 miljarder kronor? Det borde butiksägare som envisas med att driva sina verksamheter i otillgängliga lokaler få veta. Jag tycker nästan synd om dem, tänk vad galet mycket pengar de måste förlora. Enligt Svensk handel handlar det om 58 000 kronor per år som butiksägaren förlorar för varje kund som utestängs på grund av otillgänglighet. Och när funkisen, tillsammans med släktingar och vänner, går till en tillgänglig konkurrent förlorar den otillgängliga butiken ännu mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0