Ett annorlunda festivalbidrag


Melodifestivalen består av många musikaliska bidrag. Tack vare att antalet deltävlingar är många blir det ett brett och underhållande utbud av olika musikaliska stilar och artister. Tyvärr representerar ingen funkis-perspektivet. Och det är synd eftersom jag är övertygad om att förståelsen för fukisar, och attityden bland ickefunkisar, förändras när en hörselskadad, synsvag eller rörelsehindrad syns och hörs på ett naturligt sätt i samhället. Jag har ännu inte hört Sandvikendeltävlingens bidrag. Låtarna och artisterna är säkert jättebra, men personligen tror jag att det skulle bli ännu bättre om det även låter så här.... (klicka på bilden)

http://www.madodds.com/
Tack Björn för tipset.






I dag delar jag med glädje ut en guldstjärna till det socialdemokratiska kommunalrådet Monica Jacobsson i Sandviken. Hon tog tag i toalettproblemet vid festivaltältet på Jerntorget. På sin Facebook-sida skrev hon följande omkring klockan 17.00:
- En tillgänglig toalett har eller ska sättas upp under dagen har jag fått besked om
.





Det är alltid roligt att få kommentarer på min blogg och de senaste dagarna har jag bokstavligen bombarderats. Ett mail berörde extra. Det gav mig en rejäl tankeställare om hur komplicerad tillgänglighetsfrågan är. Och det glädjer mig att ha fått tillåtelsen av Marita Pettersson att publicera mailet:

Ur våra medlemmars perspektiv är Sandviken inte tillgängligt överhuvudtaget, när inget är sig likt. Har man ett socialt handikapp och har en annorlunda perception så kan det bli outhärdligt. Ett exempel: Min son som är 13 tycker om att gå på biblioteket, men denna vecka hoppar vi över det för det skulle vara alldeles för många nya intryck så att han inte kan sova på natten sen. Inatt vaknade han pga. de spelade hög musik från stan. Jag hörde också detta men kunde ju förstå var musiken kom ifrån och sova vidare. Att ha en funktionsnedsättning inom Autismspektrat är inte lätt.

Tack för ordet!
Marita Pettersson/representant Autism-och Aspergerföreningen Gävleborg



Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen

Jag har "snott" denna video och lagt ut den även på min blogg. Mycket bra text till en bra melodi!!

2010-02-11 @ 19:30:37
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: Agnetha Ronnedal

Jag förstår att Ni hoppar över biblioteksbesöket..

Jag har ett barnbarn som snart fyller 8 år..

Hon har samma problem med höga ljud...

När det är aktiviteter nattetid i den stad de bor så blir hon helt tokig när det är musik på natten.

I Furuvik reagerar hon på den orkester som förr gick genom parken och spelade...

Svårt att veta vad man ska göra, man vill ju att dom ska få vara med på allt kul också...

Men allt är ju såå högt nu för tiden...

Det skriks istället för sjungs osv...

2010-02-15 @ 10:37:06
URL: http://blogg.expressen.se/sms-drottning47/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0