Ett medborgarkontor nästan för alla

I Israel välkomnar man inte Palestinier, i Gävle välkomnar man inte.... Läser du vidare får du svar.


Ska kommunens medborgarkontor finnas för alla kommunens medborgare? Ska kommunens turistbyrå välkomna alla turister? Svaren på dessa frågor känns som två självklara ja, men tittar man på verkligheten är det en helt annan sak. Från och med den 4 januari har Gävle kommuns turistbyrå och medborgarkontor nya gemensamma lokaler. Deras centrala läge på Drottninggatan är grymt attraktiv. Jag har tillgänglighetskontrollerat lokalerna idag och ger betyget 8 av 10 möjliga. I Gävle välkomnar man alltså omkring 80 procent av världens innevånare. Någon undrar säkert om det inte är diskriminering att utestänga vissa? Någon frågar kanske varför Gävle kommun inte känner till vad det står i FNs konvention om mänskliga rättigheter när det handlar om att exempelvis Israel inte välkomnar Palestinier? Kanske undrar någon till och med vem som Gävle kommun inte vill ha som turist eller medborgare? Självklart välkomnar Gävle kommun både Israeler och Palestinier, men det finns andra som inte välkomnas.

Det ska poängteras att betyget 8 av 10 antyder att det generellt är bra. Under min tillgänglighetskontroll hittar jag tydliga kontraster mellan vägg och golv, dörröppnare, hiss, inga nivåskillnader, låga receptionsdiskar osv... osv.... Jag ger dig gärna en rejäl dokumentation över alla positiva saker om du vill. Samtidigt är det tråkigt att dessa nya och fräscha lokaler trots allt inte är 100 procent tillgängliga och användbara för alla. Det finns inga hörselslingor någonstans, ingen information på lätt svenska för dyslektiker och miljön är inte anpassad för el-överkännsliga. Någon tycker kanske att jag överdriver och borde nöja mig eftersom det är förhållandevis bra? Någon tycker kanske att jag till och med är löjlig eftersom jag tar upp hörselskadade, dyslektiker och el-allergi? Om turistbyråns receptionist höjer rösten hör man väl godkänt ändå, en dyslektiker kan ju enkelt få läshjälp och de el-överkännsliga är inte ens diagnostiserad som en sjukdom. Kanske överdriver jag, men jag undrar bara hur kommunen tänker. Ska ett medborgarkontor finnas för alla kommunens medborgare? Ska en turistbyrå välkomna alla?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0