Ett otillgängligt festivaltält som diskriminerar

Min bevakning av melodifestivalen fortsätter. I dag satte jag på mig tillgänglighetsglasögonen och gick ut på Sandvikens gator och torg. Mitt mål var att få svar på frågan - är melodifestivalen tillgänglig för alla?


Hela bruket är bokstavligen nerklottrat
av glitter och festivalrosa. Det händer saker
överallt och alla Sandvikenbor är mer eller
mindre inblandade i melodifestivalcirkusen.


Jag är dock mycket besviken eftersom
Sandvikens kommun inte tänkt på de
funktionshindrade. Det är pinsamt att
hela Sverige ska behöva se en kommun
som väljer att inte behandla alla lika.







Utanför festivaltältet på Jerntorget står många toaletter, men ingen är anpassad och användbar för mig i rullstol. Det saknas automatiska dörröppnare och möjligheten för en synsvag eller blind är minimal eftersom det finns få naturliga ledstråk. Det finns ingen hörselslinga och.... ja, det är många brister både här och där. Jag undrar om Sandvikens kommun räknar med att alla med en funktionsnedsättning stannar hemma och bara tar del av festligheterna via tevesoffan? Kan det vara så att hela arrangemanget utestänger de funktionsnedsatta? Jag borde kanske ta kontakt med diskrimineringsombudsmannen......

Kommentarer
Postat av: Ingrid Sillén

Hej!

Jag tänkte citera det du skriver om tillgängligheten på melodifestivalen i tidningen Rörelse (RBU). Hoppas det är okay!



hälsningar Ingrid Sillén

2010-02-11 @ 07:29:52
Postat av: mara

Hej! Så kul se bilder från Sandviken/ Melodifestivalen !

2010-02-11 @ 08:07:57
URL: http://singoalla bloggplatsen.se
Postat av: simone

sv: Tack för tipset, tyvärr kikar jag inte på detta :)

2010-02-11 @ 13:55:24
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0