Funkistema på Sandvikens melodifestival

Klicka på bilden så får du all information du behöver om Sandvikens melodifestivalvecka.

Eftersom en av deltävlingarna i årets melodifestival arrangeras på "hemmaplan" på bruket har jag tagit upp ämnet några gånger den senaste tiden. För er läsare som tycker det börjar bli tjatigt kan jag lova att aldrig nämna ordet melodifestival efter lördagskvällens fest i Göransson Arena.

Eftersom min blogg handlar om tillgänglighet- och bemötandefrågor har jag den senaste tiden efterlyst ett "funkistema" på melodifestivalen. Min dröm är att hitta en blind kameraman, en döv ljudtekniker eller en rörelsehindrad artist. Min förhoppning är också att få en tillgänglighetsguide, i alla fall något lite fokus på hur användbara festivaltältet, Göransson Arena och alla andra lokaler är. Tyvärr har jag inte fått någon respons från varken Sandvikens kommun eller organisationen bakom Melodifestivalen. Kanske bryr de sig inte om ifall individer med en funktionsnedsättning kan ta del av de musikaliska festligheterna eller inte?

Det visar sig nu trotts allt att vi får lite "funkistema" på melodifestivalens deltävling i Sandviken. Förutom att en av artisterna (läs Kalle Moraeus) har dyslexi dyker både utvecklingsstörda och normalstörda från Glada Hudik-teatern upp på stora scenen. Det blir underbart att se allt från skönsjungande Theresia Widarsson till Toralf "Elvis" Nilsson och Mats "ICA-Jerry" Melin. Avslutningsvis känns det också riktigt bra när jag i programbladet upptäcker att Sandvikens stolthet är med! Jappz uppträder på torget i festivaltältet lördagen den 13/2 mellan klockan 15.00-16.00. Riktigt bra "förband" som garanterat värmer upp inför lördagskvällens direktsändning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0