Kravaller på handikappläktaren

När jag tittar ut genom mitt fönster är det svårt att förstå. Samtidigt som allt är kallt och vitt är det drygt 22 dagar kvar till allsvensk fotbollspremiär. Ifjol stod AIK som guldmedaljörer. Men det som räknas för mig, som Gefle IF supporter, är sommarens hemmamatch mellan GIF och AIK där Gävlelaget vann med 1-0. Naturligtvis satt jag på Strömvallens tillgängliga handikappläktare och hejade på Gefle IF. Generellt är tillgängligheten riktigt bra på Strömvallen, men det finns ett problem.



Den tillgängliga läktaren står vid fotbollsplanens ena kortsida, mittemot bortaklacken där närmare 2000 AIK-supportrar hoppade i takt till en ramsa. Intill långsidorna var den gamla träläktaren från 1923 mer eller mindre full med publik på den ena sidan och från den andra långsidan hördes GIF-supportrar på ståplatsläktaren. Strax innan matchen börjar sätter jag mig tillrätta i rullstolen på handikappläktaren, nu gäller det, heja GIF! Men så vrider jag huvudet lite åt höger och upptäcker en rullstolsburen man som sitter några centimeter bredvid mig. Mannen hade en sjal runt halsen med AIK-loggan och jag såg tydligt att han inte var GIF-supporter. Frågan är om jag ska behöva stå ut med det här? Att under hela matchen tvingas sitta bredvid en AIK-huligan. Alla andra supportrar försöker man hålla så långt borta från varandra som möjligt i olika läktarsektioner, men jag ska stå ut med att sitta några centimeter från "fienden". Jag förstår inte varför? Om den rullstolsanvändande AIK-aren återkommer i sommar kan ni räkna med lite kravaller på handikappläktaren. Vilka säkerhetsrutiner finns det på Strömvallen om jag skulle kasta ett däck?

Du som tar dig fram med gummisulor på skorna kan välja och sitta vart du vill. Jag, med mina gummidäck, får bara se fotboll från kortsidan. Strömvallen är tillgänglig till den tillgängliga handikappläktaren, men inget mer. Naturligtvis kan jag, ur mitt rullstolsperspektiv, inte kräva att exakt alla läktarsektioner anpassas och till hundra procent görs användbara även för mig. Men jag försöker alltid se möjligheterna istället för att djupdyka i problem så kanske några takliftar, svävande/flygande rullstolar eller lyftkranar är lösningen? Nej, även jag inser det omöjliga. Det går inte att kräva att alla läktarplatser fungerar för mig. Jag kräver dock en valmöjlighet.

När Gävles kommunpolitiker i april ska bestämma sig för en ny läktare som arkitektkontoret Swecos tagit fram i samarbete med Gävlefastigheter håller jag tummarna för att alla tänker på tillgängligheten. Om det byggs en ny huvudläktare i trä med 3 000 sittplatser utmed Strömvallens norra långsida mot Gavleån hoppas jag i alla fall att ett tiotal platser fungerar för rullstolsanvändare. Kanske får även jag välja om jag vill se fotboll från kort- eller långsidan från och med 2014. Om byggplanerna håller och läktaren blir klar kanske jag till och med slipper sitta bredvid AIK-aren.

Kommentarer
Postat av: Tobias

Grymt intressant ämne du tar upp! Även jag har tänkt på det.



Men jag kan säga dig att det är värre att som borta supporter behöva sitta på hemma läktaren, man känner sig väldigt fel. Och man är inte långt i från en smäll i vissa stunder!

Även jag har varit inne på att starta kravaller, liksom vad hindrar mig? Okej, den fysiska möjligheten kanske, men jag har liksom haft assar med mig som hållt på samma lag, så de kan ju alltid assistera ;)

2010-02-21 @ 11:37:53
URL: http://smatyp2.se
Postat av: KriBo

Då skall du få en intressant motvikt: Min -- numera döda fru -- satt i rullstol. Min son är Brynäsare och jag Leksandssupporter. På den tiden åkte vi upp en gång om året för att se på hockey. Kring jultid. Det råkade bli derby.

Vi satt alltså på handikappläktaren.

Jag som assistent till min fru fick också vara där. Jag stod inte och skrek på LIF, men höll heller inte inne med var mina sympatier var någon stans.

DÅ konstaterade jag hur vänligt det kunde vara i fiendskapen mellan lagen. Inte alls samma hat som mellan Malmö och Rögle.

Kunde utan problem prata med en BIFgranne trots mina LIFsympatier.



Fast det KAN ju ha hängt samman med att Brynäs den matchen var tämligen överlägsna. Dock kunde man från BIFhåll höra ärliga (?) sympatier mot de stackars LIFfansen

2010-02-21 @ 16:33:32
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0