Kunglig rullstolsanvändande lokalreporter


Morgontidningen Arbetarbladet söker vikarier. Nu håller jag tummarna och hoppas få jobbet som kunglig lokalreporter i Ockelbo. Jag är, likt Karlsson på taket, en man i mina bästa år som bor i Gävle. Sedan jag var så här liten (läs några centimeter mellan tummen och pekfingret) har jag ”trakasserat” vänner, grannar och släktingar med tidningar, serier och böcker som jag skrivit själv. Som skribent har jag över 30 års erfarenhet. Trots mitt intresse för den skrivande konsten fick jag ett typiskt ”handikapp-jobb” efter gymnasiet. Jag och min rullstol placerades inte i receptionen,  var ansiktet utåt och välkomnade besökare utan sattes i ett litet rum framför en telefon. Man menade att det i alla fall inte var något fel på rösten. Det finns egentligen inget negativt i att sköta en växeltelefon, men för mig blev det snabbt instängt, tråkigt, enformigt och ointressant.

Efter några år tog jag tag i mitt liv, gick en skrivarkurs och fick prova på allt från poesi till journalistik. Jag arbetade som frilansskribent åt en mängd tidningar. Istället för att hålla mig kvar vid en trygg tjänst med lönebidrag sa jag helt enkelt upp mig. Några månader senare arbetade jag heltid på den annonsfinansierade lokaltidningen Annonsbladet som ges ut en gång i veckan till mer eller mindre alla hushåll i västra Gästrikland. Ett av mina första jobb var att intervjua vår tidigare stadsminister Göran Persson. Tillsammans med reportrar från TV4, Radio Gävleborg, Sveriges television och morgontidningarna Arbetarbladet och Gefle Dagblad, stod jag plötsligt utanför PROs folkhögskola mitt i Gysinges kulturhistoriska miljö och skakade hand med självaste stadsministern. Jag hade tagit mig bort från det instängda ”handikappjobbet” och fick vara som alla andra. Min rullstol märktes inte längre.

Från och med 2003 kan jag titulera mig författare till boken ”Livet rullar vidare” och sedan 2007 driver jag ett eget företag där jag arbetar med tre delar. För det första reser jag runt i landet och utbildar andra i tillgänglighet- och bemötandefrågor. För det andra anlitas jag som tillgänglighetskonsult av företag, landsting, kommuner och myndigheter. För det tredje arbetar jag som skribent och bidrar med artiklar och krönikor här och där. Nu gör jag ett allvarligt försök att bli kunglig lokalreporter. Ockelbo rustar för en vår och sommar med mycket uppmärksamhet när Daniel Westling ska gifta sig med kronprinsessan Victoria den 19 juni. Morgontidningen Arbetarbladet erbjuder nu ett exklusivt uppdrag och jag är övertygad om att det skulle passa mig perfekt. Jag räknar naturligtvis med att allt från Storkyrkan i Stockholm till alla lokala evenemang i Ockelbo är tillgängliga för alla så att en kunglig rullstolsanvändande lokalreporter inte är några problem. Nu väntar jag på ett telefonsamtal från Arbetarbladet så jag får veta när jag ska börja jobba.

Kommentarer
Postat av: KriBo

En länk till några som arbetar för att göra tillgängligt!! http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100225/BROMOLLA/702259846/1338/&/Miljonbidrag-ger-handikappade-chansen

2010-02-25 @ 10:17:26
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: Björn A Wallner

Vad bra L-G! Jag hoppas verkligen att du får jobbet, det skulle vara häftigt om du fick skriva ur en funkis synvinkel.

Jag kan bli din fotograf så kan vi ge Sverige flera annorlunda repotage.

2010-02-25 @ 11:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0