Tidningen Rörelse

I "Rörelse", som är RBUs medlemstidning, kan du läsa reportage om rörelsehindrade barn- och ungdomars situation. Tidningen ger även tips på hur familjer med rörelsehindrade barn kan lösa diverse problem, delar ut fakta om lagstiftning, rättigheter och annat smått och gott som kan vara bra att veta. Naturligtvis är det först och främst en tidning för medlemar i Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, men personligen anser jag den mycket läsvärd även utan ett RBU-medlemskap. I dag, den 24 februari, kommer ett nytt nummer där jag och min blogg citeras i en artikel.

Kommentarer
Postat av: A-K

Läste din artikel i senaste Rörelsen, precis så är det vid många arrangemang.



Skulle gärna se att informationen om tillgänglighet även gällde de som behöver detta. Många förstår inte att de inte bara har rättigheter utan även skyldigheter.



I min kommun har de börjat göra om alla hk-parkeringsplatser. Jätte bra, nu finns det plats att röra sig runt bilen, att kunna öppna dörrar och liknande. Tyvärr har man vid många tillfällen lik förbenat blivit inparkerad....av andra funktionshindrade. De om någon borde ju förstå och visa hänsyn vilket de tyvärr inte gör.



Tror att vetskapen om att parkeringarna har gjorts större inte nått fram till alla. Och ju större plats dessto större lucka mellan bilarna och många verkar tro att det är en plats däremellan.



Att parkera vid sjukhuset här är en chansning. Ibland får man vänta tills vissa bilar har flyttats. Så att informera andra funktionshindrade kan vara av värde, speciellt medlemmarna i PRO.



Även om tillgängligheten blir bättre så förstör många funktionshindrade för andra. Med andra ord så har det inte blivit mer tillgängligt för funktionshindrade när det gäller parkering.



Nu vet jag inte om detta är något som gäller i alla kommuner, vilket jag inte hoppas.



Men det är ett bra jobb du gör, även om vi inte ska hoppas på att de ska behövas asfalteras i våra skogar. Det heter ju skog och mark och inte skog och asfalt =)

2010-02-25 @ 09:33:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0