Politikerna vill ha fler medlemmar

I dag handlar TV4-nyheterna i Gävleborg om att politikerna vill ha fler medlemmar till sina partier. Efter flera års minskning visar färsk statistik att antalet medlemmar nu ökar i de största partierna i Sverige. Men i Gävleborg ser det dystert ut. Allt från Socialdemokraterna till Moderaterna redovisar rejäla minskningar i medlemsantal.  I TV4-inslaget tror Socialdemokraternas ombudsman Carina Holm att det beror på att folk flyttar, avlider, inte har råd eller inte är nöjda med den politik som partierna pysslar med.


Personligen har jag inte tagit ställning. Jag är en unik individ i vårt Svenska samhälle med rättigheter och skyldigheter som skulle kunna förbättra medlemsstatistiken i ett parti med en procent. Frågan är vilken jag ska välja? Ska jag gå med i det parti som har lokalföreningens medlemsmöten i en otillgänglig lokal? Ska jag välja det parti som står på stortorget för att värva röster utanför en valstuga där jag inte kommer in? Eller ska jag välja det parti som diskriminerar alla synsvaga och dyslektiker genom att inte ha partiprogrammet i en lättläst version, punktskrift eller inläst? Ska jag välja det parti som styr i en kommun där jag, på grund av otillgänglighet, inte ges tillträde till talarstolen? Ska jag välja dem som arrangerar varje medlemsmöte i en lokal utan hörselslinga och teckentolk?

Vilket parti tycker du jag ska gå med i?


Kommentarer
Postat av: Adara - teckningar, foton, drömmar

Jag har också försökt engagera mig politiskt. Men det är svårt att hitta rätt parti tycker jag. Men jag tror jag är med röd än blå dock.. :P

2010-02-17 @ 12:48:39
URL: http://adara.blogg.se/
Postat av: Oscar

Har exakt samma beslutsångest

2010-02-25 @ 16:31:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0