En insnöad medelsvensson


foto: Håkan Selen

Jag har inte villa, volvo och vovve men törs ändå påstå att jag är en medelsvensson. För mig är det radhus, hyundai och katt som gäller. Trots att jag tar mig fram i livet med gummidäck istället för gummisulor är jag inte anorlunda på något sätt. Förutom några tillgänglighetsbekymer här och där samt en skvätt okunskapsattityd, rullar mitt liv vidare som alla andra. Jag har en nedsättning i min funktion, kan alltså inte gå lika bra som många andra, men bryr mig oftast inte så mycket om det. Förutom vid ett extremt tillfälle. Så fort den där konstiga, otäcka, vita, kalla, blöta och hala uppfinningen ramlar ner från himlen blir det tvärstopp. Snö, eller rättare sagt dålig snöröjning, ställer alltid till med bekymer och jag undviker att helt enkelt gå ut. Kommuner ansvarar för buss- och huvudgator samt många andra områden, men enligt ett beslut i riksdagen är det fastighetsägarna som har det största ansvaret för snöröjningen av trottoarer utanför deras hus. Dessa områden kallas svarta arealer på grund av att de ska hållas svarta, och inte bli vita vintertid. Men det slarvas och missköts. Självklart måste jag vara realist. Jag begär inte att de ska snöröja hela stan inom 24 timmar men jag har ett önskemål om att det borde finnas tydliga planer för viktiga, framkomliga stråk, där alla kan ta sig fram.


Läs mer här.... .... eller här.

Kommentarer
Postat av: Maria

kommenterade förra inlägget lite tidigt.. Jag har sett en gata (trottoar) som varit rena paradisen för alla i rullstol. tyvärr så är ju den biten ganska kort.

Jag gick ut i media angående detta problem och hoppades på förbättring.

Jag lider så fruktansvärt för min sambo som inte Kan ta sig ut. Det är verkligen hemskt med vinter. En årstid som jag tidigare Älskat har nu blivit min fiende. Smärtar, men då tänkte man inte på handikappade på samma sätt som jag gör idag, nu när man lever med en, som han själv kallar sig för - -Krympling

2010-02-10 @ 08:54:21
URL: http://yamas-my-life.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0