Utredningar som speglar min vardag

Jag blir så trött på alla undersökningar och utredningar där massor av energi läggs ner på att komma fram till saker jag redan vet. En undersökning som Sveriges Kommuner och Landsting, SKL genomfört visar att nio av tio kommuner har åtgärdat mindre än hälften av uppenbara tillgänglighetshinder. *Gäsp* Och många myndigheter har kommit på efterkälken i tillgänglighetsarbetet, visar statistik från Handisam, Myndigheten för handikappolitisk samordning. *Gäsp* När människor hindras från att göra egna val och leva självständiga liv skapas ohälsa. En rapport från Statens folkhälsoinstitut visar att det är tio gånger så vanligt att personer med funktionsnedsättning upplever sig ha en dålig hälsa jämfört med den övriga befolkningen. *Gäsp* En stor del av denna ohälsa uppstår på grund av hinder i omgivningen som begränsar aktivitet och delaktighet. Folkhälsoinstitutet konstaterar att den dåliga hälsan för personer med funktionsnedsättning kan minska med en tredjedel om dessa hinder avlägsnas. Allt det här, och lite till, visste jag ju redan. Det är min vardag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0