Alliansen för funktionshindrade

Just nu är politik lika het som min husvägg där sommarsolen värmt hela dagen. Minst femtio grader. Det är valår och det bubblar och kokar på Gotland. Självklart måste även jag skriva om politik. Frågan är hur het tillgänglighetsfrågan är? Vilket parti är bäst, vilket kan få utnämningen ”Funkisparti”? Det enda svenska funkisparti jag känner till är ”Alliansen för funktionshindrade” (AFF), eller rättare sagt kände till eftersom partiet är nedlagt och grundaren Stefan Blom avled i våras. Allt det är oerhört tragiskt, men följande är kul. På adressen politiskapartier.se finns all information och lite till kring landets kända, okända, stora och små partier. Där hittar du information om ”Alliansen för funktionshindrade” och en länk till alliansens hemsidan (hihi). Vad som är så roligt förstår du om du går in på politiskapartier.se och klickar på länken till ”Alliansen för funktionshindrade”.

Personligen tycker jag det är trist att det inte längre finns ett renodlat funkisparti. Allt fler personer med en funktionsnedsättning väljer att kandidera till ett förtroendeuppdrag som politiker (läs exempelvis David Lega i Kristdemokraterna och Jesper Odelberg för Vänsterpartiet) och det är bra. Men jag tror ändå att en funkisparti vore bra för att lyfta funkisfrågorna i den politiska debatten. Om det görs på rätt sätt, med rätt företrädare, kan det vara en bra idé. Jämställdhetsfrågorna lyfts mer bland de gamla och etablerade partierna efter att Fi tagit upp debatten. Junilisten som tydligt säger nej till EU fick igång EU-debatten, Piratpartiet gjorde en liknande grej när det gäller frågor om fildelning och personlig integritet inom nätets sociala medier. Tidigare var det Ny Demokrati som vände ut och in på debatterna och väckte de gamla och ibland lite trötta politikerna. Ett funkisparti som sticker upp kan säkert påverka debatten/besluten och få upp frågor på dagordningen på ett annat sätt än exempelvis en handikapporganisation.

Kommentarer
Postat av: John

Funktionshindrade?

Ja, kanske du har rätt.

Då kunde man börja med att se till att de som har störst behov av samhällets stöd fick det och inte som idag de som skriker högst. Oftast de på fyra hjul i någon form. De psykiskt funktionshindrade hörs det sällan nåt om eller av. Bara om nån enskild ställer till det för sig. Då skall dom alla låsas in.

2010-07-05 @ 23:38:21
Postat av: Oscar

Starta det!!

Hör av dig om du behöver hjälp

2010-07-12 @ 16:41:59
Postat av: Björn Samuelsson

Det tycker jag oxå skulle behövas. Jag var och besökte Stefan Blom för flera år sedan och erbjöd mig att hjälpa honom med hemsidan och partiprogrammet. tyvärr kom jag något år för sent för dom som var aktiva i partiets styrelse hade slutat o jag insåg att partiet var påväg att dö ut. Jag upptäckte partiet när jag skulle rösta på posten i linnestaden då partiet hade egna valsedlar. partiet fanns bara lokalt i Göteborg den korta tid det fanns men ett trevligt initiativ. Tråkigt att han gått bort. Visste inte detta. Visst hade han en finurlig domänadress som oxå fick en slant för. det var han glad för. Han var en trevlig person. sista gången jag hade kontakt med honom tror jag var i höstas via mail.

2010-08-14 @ 00:58:47
URL: http://www.grunden.se
Postat av: Sten-Åke Holgersson

Jag har mina skrivproblem som hämmar mej. Ett handikapp som inte går att jämföras med de fysiska osv. Jag höll på med ett brev som jag skickade till de politiska parterna och då även till AFF. Men det kom i retur. Därför sökte och kom till den här sidan. Även jag blev ledsen att den var borta. Vården och Skolan har aldrig varit så utstuderat urusla som det här numera. Konsekvenserna av politikernas ageranden är minst sagt djävulska inom dessa offentliga inriktningar. Merparten av ungdomarna går ut skolan utan att få sina möjligheter tillfredställda. Detta tycker media är bra för det ger klirr i deras kassa.

Goa hälsningar

Sten-Åke Holgersson

2010-08-26 @ 21:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0