Ingen sommartorka

Man brukar kalla det för "torka". När sommaren är som torrast och varmast har nyhetsmedierna problem, det blir nyhetstorka. Personligen oroade jag mig att även min blogg mer eller mindre skulle stå stilla. Om det inte händer något finns det ju inget att skriva om och reflektera kring. Men där hade jag fel. När det gäller handikappolitiska frågor generellt och tillgänglighetsfrågor i synerlighet handlar det inte om någon semester.

En av de senaste nyheterna handlar om att Gävle nu, efter över ett års byggnation, fått ett nytt torg. Men jag är förtvivlad. Under ombyggnationen har jag flera gånger påpekat brister, ansvariga har nickat och det har sett ut som om de lyssnat men ändå görs ingenting. Sedan några dagar tillbaka har Gävle ett nytt torg för flera miljoner kronor med bland annat bristande ledstråk, smågatsten som ger grymt ojämn markyta samt stolpar och möbler som inte är visuellt och kännbart kontrastmarkerade.

En negativ nyhet handlar om att Göransson Arena i Sandviken står tom. Det görs inga arrangemang i den nybyggda multiarenan under sommaren. En arena som kostat flera hundra miljoner kronor, och det är synd. Om arenan varit tillgänglig och exempelvis haft användbara omklädningsrum hade jag garanterat försökt hjälpa till att arrangera massor av häftiga evenemang inom idrott, musik, kultur och mässor/utställningar där personer med en funktionsnedsättning medverkat. En positiv nyhet är däremot att kampen mot politikernas beslut om försämrade färdtjänstvilkor lyckats. Trogna läsare av min blogg känner till facebookgruppen, demonstrationer, insändare och ett speciellt "krismöte" som vänt ut och in på Sandviken sedan politikerna bestämt att färdtjänstreglerna ska försämras. Nu står det dock klart att Sandvikenpolitikerna ändrar sig och återgår till det gamla regelverket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0