Från aktiv dödshjälp till otillgängliga sociala medier

Det är MYCKET nu. I min blogg försöker jag alltid ta upp aktuella ”funkis-nyheter” och gärna ge egna reflektioner/kommentarer på det som sker. Just nu är det så mycket att jag mer eller mindre inte hinner med. I dag har jag suttit framför min dator och arbetat hela dagen med radion i bakgrunden och det dyker upp den ena nyheten efter den andra.

För det första har vi Läkaresällskapets etiska delegation som vill utreda frågan om dödshjälp. Nu handlar det om en svårt sjuk förlamad respiratorbunden kvinna som tagit kontakt med Socialstyrelsen och vill få hjälp att avsluta sitt liv. Enligt Läkaresällskapets riktlinjer måste läkare alltid respektera de patienter som vill att den livsuppehållande behandlingen avslutas. Samtidigt tolkar Socialstyrelsen lagtexten striktare. Man menar att lagen säger att dem som , genom en aktiv handling bidrar till dödshjälp, ska åtalas. Och jag hoppas av hela mitt hjärta att det fortsätter vara så. Den som avslutar någons liv, vare sig individen vill de eller inte, förtjänar långa fängelsestraff. Jag vill vara grymt tydlig med att jag absolut inte har någon kunskap i det enskilda fallet. Men trots att jag inte vet något om den här kvinnan står jag fast vid att det vore en fruktansvärd utveckling om sjukvården inte alltid gör allt för att göra patienterna friska.


För det andra har ett förslag från Folkpartiet till riksdagen trasslat till det för elöverkänsliga. Med anledning av den kalla vintern och höga elpriser har Folkpartiet föreslagit om att alla får en pryl som timvis avläser elmätarna för att hushållen själva ska kunna påverka kostnaden. Ur miljösynpunkt och min plånboks synpunkt är det ingen dum idé, men alla med tillgänglighetsglasögon och förståelse för alla individers behov är det ett förslag som borde kastas i Sverker ”konsumentmagasinet Plus” Olofssons soptunna. Eftersom elmätarna kan avläsas via distans genom att skicka trådlös elektronisk information får de negativa konsekvenser i form av huvudvärk, yrsel och andra besvär för elöverkänsliga. Det sägs att det minst finns 200 000 elöverkänsliga i Sverige. Om Folkpartiet vill ha 200 000 extra röster i höstens riksdagsval bör de alltså omedelbart göra om förslaget.


 

 

För det tredje satsar de politiska partierna stenhårt på sociala medier inför valet. Men problemet är att sajterna inte är konsekvent konstruerade, tillgängliga och användbara av individer med en funktionsnedsättning. Bloggar, Twitter, Facebook och annat smått och gott fungerar inte alltid för en synsvag, blind, dyslektiker eller generellt ovan Internetanvändare. Politikerna satsar på att marknadsföra sig själva och sin politik men väljarna kan inte ta del av budskapet. Undrar om nästa steg blir att politikerna, efter midsommarfestligheterna då valrörelsen ökar tempot på allvar, tänker fotsätta denna negativa informationstrend. Kanske blir nästa steg att alla politiker från midsommar till september bara får skriva och prata på Marsianska.


Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen

Detta är ett delikat ämne.



För några år sedan fanns en man i min stad som dagligen slogs för "rätten till liv".

En man i rullstol med väldigt svårt handikapp. Dygnetrunt-kopplad till respirator men körandes elrullstol. En mycket aktiv man som inte bara satt hemma och tyckte synd om sig själv. (OBS Ingen tanke på det nu aktuella fallet!!)Utan han var ute "i svängen".

Han åkte runt i landet, och även utomlands. Precis som du slogs han för rätten till tillgänglighet för ALLA.

Tyvärr finns han inte bland oss längre och en mycket viktig röst har därmed försvunnit från insändarsidorna. Han ansåg dock att det var viktigt att -- till motsats mot en annan förening -- slåss för rätten till L I V. Han ansåg att hur ens liv än såg ut så skulle man önska att vilja leva det vidare.



RISKEN med en förslappning är ju att det kan finnas en del som anser att omgivningen vill att de skall ända sitt liv. De känner "trycket" att vara en kostnad.Därmed vilja ta sitt ansvar, även om de egentligen inte vill.

Som gammal kan man känna samma tryck från omgivningen.



Men i det nu aktuella fallet kan jag inte låta bli att tänka efter och undra hur stor rätt vi andra har att döma någon till liv mot ens egen önskan.



På TV för några år sedan visades en mans slutliga beslut att inte leva. Han åkte utomlands för att det inte var tillåtet med hjälpen i Sverige



Jag TROR jag förstår dina tankegångar, men kan samtidigt inte fundera över hur någon annan än en 31-årig kvinna kan VETA vad som är bäst för just henne...

2010-03-18 @ 18:24:22
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: A-K

Ser detta som lite diskriminering mot funktionshindrad. Vi slåss för att ha samma rättigheter och tillgängligheter men inte på detta plan. Vi vill att man skall bygga om i samhället så att vi ska ta oss fram, vi vill ha lika rätt till arbete och skolan osv men inte nu. Är det så att vi funktionshindrade inte ska ha samma rätt som andra att bestämma över våra liv?



Däremot anser jag att varje fall ska utredas coh utredas. Denna kvinna har legat så här i över 20(?) år så jag tror att hon har insett att det blir inte bättre än så här.

2010-03-20 @ 16:37:00
Postat av: Jed

Hej! Bra blogg med intressanta synpunkter! En grej om elmätarna bara; om man är elöverkänslig behöver man väl inte någon elmätare eftersom man inte har någon el? Eller har jag missförstått något?



Mvh Jesper

2010-03-22 @ 10:40:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0