Håkans antologi

Nu är jag hemma igen efter mina uppdrag i Göteborg och Jönköping. När jag reser är det oftast tåg och flyg som gäller. Efter en föreläsning är det skönt att luta sig tillbaka, varva ner och låta någon annan köra. Under mina resor har jag alltid med mig en bok. Den här gången läste jag Håkan Barcks antologi, som helt enkelt har namnet ”Antologi”. En liten bok på 50 sidor, utgiven av Recito Förlag AB 2009, och säljs av Litenupplaga.se. Boken blandar Håkan Barcks poesi och noveller, men handlar egentligen mest om Håkan Barcks personliga åsikter om vad som kan tituleras bra och läsvärd lyrik. Och jag känner mig kluven.

Den poesi och de korta noveller han bjuder på ger mig underhållning, det är stundtals riktigt bra. Men bokens långa partier som analyserar vad som är bra och dålig poesi, samt ger en kurs i skrivarkonsten, drar ner tempot radikalt. Tack vare Håkan Barck har jag visserligen lärt mig mer om exempelvis cesur, ellips och inrim, men jag hade föredragit mer poesi än ”skrivarkurs”. Håkan Barck, född 1964, är förtidspensionär och initiativtagare till nätverket Ordmakt inom Riksförbundet för social och mental hälsa (RSMH) som arrangerar skrivarkurser, poesifestivaler och workshops med olika teman. Från mig får Håkans poesi betyget fyra av fem, men hela boken får bara betyget två.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0