Handikapp- och äldrefrågor är inte samma sak

Efter att Sandvikens kommun valt bort tjänsten ”handikappkonsulent”, och därmed är en av landets få kommuner utan någon som samordnar funkisfrågor, funderar man på att även slå ihop äldreomsorgsnämnden och handikappomsorgsnämnden till en gemensam vård- och omsorgsnämnd. Jag ser det som en ytterligare försämring. Som tur är har en utredningsgrupp hittills bara lämnat ett förslag om kommunens omorganisation och inför fullmäktiges beslut är politikerna oeniga. Vissa tänker rösta för en sammanslagning och andra säger nej. Eftersom det är valår är jag, och många andra, extra intresserade av vem som är för och vem som är emot frågor som försämrar handikappolitiken.

Varför är jag så negativ till en sammanslagning? Det sparar säkert pengar på kort sikt, men jag är tveksam om det förbättrar arbetet, skapar tillväxt eller gör det bättre på annat sätt. Och det försämrar definitivt för äldre och funkisar. Personligen anser jag att sammanslagningar bara bidrar till att man inte hinner med viktiga frågor, att vissa saker till och med glöms bort. Den som påstår att äldrefrågor och handikappfrågor hör ihop har fel. Det hörs redan på namnet. ”Handikappomsorgsnämnden” arbetar med handikapp- och omsorgsfrågor. ”Äldreomsorgsnämnden” arbetar med äldre- och omsorgsfrågor. Om den nya ”Vård- och omsorgsnämnden” införs kommer de arbeta med vård- och omsorgsfrågor. Vart tar då äldre- och handikappfrågorna vägen? När en individ har en funktionsnedsättning eller är gammal handlar livet inte bara om vård och omsorg.

Politikernas oenighet gör att utredningsgruppen får en månads uppskov för att göra om förslaget så politikerna kan enas. Jag vet vad de borde göra. Kommunen har tecknat ett sponsoravtal med Emil Jönsson som säger att varje gång Sandvikenskidåkaren tar medalj eller pratar om kommunen i media så tjänar han många tusenlappar. Ett OS-guld hade gett honom 40 000 kronor. Som tur är uteblev OS-medaljerna och ingen i Kanada pratade om Sandviken så kommunens skattebetalare förlorade inte så mycket pengar. Jag tycker att de, istället för att ge bidrag till Emil, borde satsa kommunens pengar på att utveckla handikappolitiken och inte bara skära ner.

Kommentarer
Postat av: Björn A Wallner

Det tycker jag med! Man kan anställa dig på halv tid så det blir lite action i kommunen.

2010-03-01 @ 22:03:37
Postat av: Oscar

Håller helt med vad du skriver. Skulle jag kunna klona dig och låta alla kommuner anställa dig

2010-03-02 @ 14:30:34
Postat av: Anita Elsasdotter

Håller fullständigt med dig både om omsorgsnämnderna och Emil!

2010-03-03 @ 08:41:54
Postat av: A-K

Kan till viss del hålla med kommunen, även om jag tror att slutresultatet blir helt fel. OK, det finns äldre som har handikapp och det finns handikappade som blir äldre. Men jag har aldrig hört talas om att barn med handikapp skulle ha samma behov som en frisk pensionär. Det skulle bli lite som att slå ihop BB med ålderdomshemmet, vård och omsorg behöver båda men inte lika.

2010-03-03 @ 11:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0