Paralympics i Vancouver

Nu har Paralympics börjat och det var länge sedan jag känt mig så nöjd och glad. Sedan Sverige deltog för första gången 1964 i Tokyo har de "vanliga" OS-tävlingarna resulterat i en mediabevakning dygnet runt samtidigt som de Paralympiska atleterna mer eller mindre ignorerats. Enligt Guldklubben fick Sverige sin första guldmedalj i de Paralympiska spelen 1968 i Tel Aviv i Israel då Ulla Lindström vann bordtennisturneringen. Därefter har det, fram tills i dag, erövrats totalt 598 medaljer under sommarspelen och 90 medaljer under vintern. Förutom några få, som exempelvis Jonas Jacobsson och Anders Olsson, är det endast få som känner till Sveriges Paralympikshjältar eftersom mediabevakningen varit urusel. Fram tills nu. Igår roade jag mig med att för första gången i Svensk tevehistoria se en hel match kälkhockey i direktsändning. Fantastiskt! Sveriges television ändrade till och med den ordinarie programtablån och flyttade Rapportsändningen eftersom hockeyn inte avgjordes förrän efter förlängning och straffdramatik. Vi står nu inför några härliga Paralympiksdagar som började med en knapp förlust med 3-4 mot Norge. För närvarande består Guldklubben av 139 guldmedaljörer och förhoppningsvis är de fler efter Vancouver.

 



Kommentarer
Postat av: Björn A Wallner

Jag strunta´r i vanliga OS men kommer att se lite på paraolympics för det är intressantare.

2010-03-14 @ 12:54:48
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen

OJ. Idag var det sammandrag -- ca 5 minuter var -- från T V Å kälkhockeymatcher och T V Å curlingmatcher. Men hade man sagt till en svensk ickefunktionshindrad skidåkare att han har fina polisonger? Eller är jag elak nu...

Hela 25 minuter från nattens tävlingar...

2010-03-14 @ 16:00:50
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: Lars-Göran Wadén

Du har så rätt "Gammelsmurfen". Årets Paralympics slår alla tänkbara mediarekord med hästlängder. Det har aldrig visats så här mycket förr. Men!! Och andra sidan är det B-sportreportrar som bevakar och det handlar fortfarande mest om sammandrag. I dag var det galet tydligt. SVT sände 30 minuters sammandrag från flera idrottsgrenar under en hel natt, och därefter visade SVT OS-staffeten, sedan några veckor tillbaka, i repris i över en timme. Jag förstår inte hur man prioriterade då?

2010-03-14 @ 18:29:29
Postat av: Anonym

Just to let you know, you have the wrong symbol for the paralympics...the rings belong to the olympics, it's the paralympic agitos you need.



see Vancouver2010.com



:)

2010-03-15 @ 18:58:07
Postat av: Niklas #3 Ingvarsson

Hej! Såg du varit inne på min blogg o kollade här!

Jag tycker vi ska vara fantastiskt nöjda att det äntligen börjar vända lite med mediabevakningen. Det blir bara bättre och bättre. Jag tror att sändningarna har gett rejäl mersmak för det svenska folket.

2010-03-17 @ 05:24:43
URL: http://niklaskalkhockey.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0