En tillgänglighetsbarometer

Alla undersökningar som lyfter tillgänglighetsbrister och för fram frågan i debatten är viktiga. Men det är tråkigt att det bara handlar om samma sak. Inget verkar ha förbättras på de senaste tio åren. I dag står vi och trampar i samma tillgänglighetsbrister som förr. De utredningar som granskade tillgängligheten för tio år sedan kom fram till mer eller mindre samma resultat som idag. Personligen har jag kommit på en idé för att marknadsföra mig, mina föreläsningar och mitt arbete som tillgänglighetskonsult. Kanske kan även jag göra en undersökning? Eller rättare sakt leta fram en undersökning, som alla glömt bort från 1998, skriva om den lite och sedan publicera ett säljande pressmedelande som berättar att jag gjort en ny het och aktuell undersökning. Det är ju totalt onödigt att lägga ner tid, energi och pengar på en ny undersökning eftersom situationen ändå är lika som förr. Den senaste i raden av alla tusentals utredningar och undersökningar kommer från Humana, Sveriges största privata assistanssamordnare. Stoppa tryckpressarna - Assistanssamordnaren pressenterar nyheten att det finns stora brister i kommuners arbete med tillgänglighet! Humana har kommit fram till att två av tre granskade kommuner saknar mål om ökad tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning i sina översiktsplaner. Och var fjärde kommun har inte gjort någon granskning av tillgänglighet i butiker och offentliga lokaler i kommunen, det är stora brister i de kommunala skolorna, det saknas....
*Gäsp*, snälla... kom med något nytt!

Läs mer här, eller här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0