Hej Hawaii

Det är inte alla som känner till det, men jag är faktiskt inte bara man, gift, tillgänglighetskonsult, Gävlebo och rullstolsanvändare. Jag är medlem i Norrländska litteratursällskapets författarförening också. Då och då dyker medlemstidskriften Provins upp i brevlådan. Nyligen läste jag i årets fjärde tidskrift och fastnade för en artikel av Petra-Eleonora Näslund och Jannie Nielsen. Rubriken är ”Hej Hawaii” och det handlar om ett långfilmprojekt, en roadmovie om att följa sina drömmar. Huvuddelen av skådespelarna är gamla och unga individer med funktionsnedsättningar från Kramfors, och manuset bygger på skådespelarnas egna idéer och drömmar.

Projektets utgångspunkt var att göra en film utan skygglappar eller utifrån begränsningar från den normalstörda världen. Det handlar inte om några tycka-synd-om-karaktärer, det är coola, snygga och revolutionära gangsters som gäller. När filmen börjar befinner vi oss i en färglös grå värld där huvudpersonerna arbetar på en makaroniböjarfabrik tillsammans med tusentals kuvade funktionsnedsatta människor. De sliter i tysthet och behåller sina drömmar för sig själva tills en dag då färdtjänstbussen får punktering på väg hem till gruppbostaden. Det blir början på deras vansinniga färd bort från alltihopa, mot ett nytt liv, mot friheten och Hawaii.

Jag har personligen inte sett filmen och kan därför inte ge en recension. Jag ska däremot försöka göra allt jag kan för att se den så fort som möjligt. Är det någon av mina bloggläsare som vet vart jag kan vända mig för att få tag på filmen?

Kommentarer
Postat av: Kjell Stjernholm

Nej, men jag hade verkligen uppskattat om du tipsade mig om svaret när du fått det. Den här måste jag givetvis se...



mvh



kjelle

2010-05-10 @ 08:00:00
URL: http://kjellstjernholm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0