Miljöpartiet bäst i tillgänglighetsfrågan?


Jag har fortfarande inte bestämt mig. Frågan är vilket parti jag ska rösta på i valet 2010? Jag har dock en plan. Veckorna innan valdagen tar jag en promenad ut på gator och torg, och det parti som bokstavligen välkomnar alla får min röst. Det parti som står på gator och torg framför en valstuga utan trappsteg, får min röst. Det parti som delar ut partiprogram och annan information även i alternativa format, får min röst. Det parti som ser till att sammanträden och andra möten genomförs i tillgängliga lokaler för både aktiva och åhörare med exempelvis hörselslinga, teckentolk och tillträde för alla till scenen, får min röst.

Just nu ligger Miljöpartiet bra till för att få min röst. När det gröna partiet nyligen hade kongress infördes två mycket viktiga tillägg när valmanifestet antogs. För det första handlar det om att ”de kollektiva transporterna ska vara tillgängliga och användbara för personer med funktionsnedsättning”. Och för det andra står det numera att ”alla människor ska ha möjlighet till full delaktighet. Vi vill skyndsamt införa en svensk lagstiftning som klassar otillgänglighet som diskriminering av personer med funktionsnedsättning”. Miljöpartiet är därmed vårt lands (enda) tydligaste och mest konkreta parti att stå upp och visa framfötterna i tillgänglighetsfrågan inför valet.

Kommentarer
Postat av: Kjell Stjernholm

http://hallbarhumanism.blogspot.com/2010/05/vi-skapar-forvantningar.html



Du har en bra blogg!

2010-05-20 @ 09:02:54
URL: http://hallbarhumanism.blogspot.com
Postat av: Marie "Rullstolsmorsan"

Men DHR som blivit ett parti borde väl vara det allra mest tillgängliga partiet för alla, eller... ;-)

Är dem fortf. ett parti ska jag rösta på dem lokalt, men känns som om man måste ta ngt större parti i det "stora valet" på riksnivå, så att det gör ngn skillnad... har ej bestämt mig än... svårt..

MVH/Marie

2010-06-15 @ 16:23:30
URL: http://rullstolsmorsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0