Nu händer det grejer

Så som rubriken antyder måste jag medge att det just nu är riktigt spännande. Nu händer det verkligen grejer. Och det handlar inte om att Marschen för tillgänglighet arrangeras i dag runt om i hela landet. Det handlar inte om att jag har mycket att göra eftersom jag tillgänglighetsinventerar hela Vaxholms stads fastighetsbestånd. Det spännande är inte min nystartade tvättmaskin med ljusa kläder – kanske missade jag en mörk strumpa i det vita och då riskerar allt bli förstört? Det grymt intressanta och spännande just nu handlar om att regeringen släpper diskrimineringsutredningen.

På uppdrag av Integrations- och jämställdhetsdepartementet, med statsrådet Nyamko Sabuni i spetsen, har Hans Ytterberg de senaste året utrett om en bristande tillgänglighet ska ses som en form av diskriminering. För fem månader sedan var utredningen klar och har fram tills nu varit hemlighetsstämplad. Men nu ska regeringen alltså offentliggöra den över 800 sidor omfattande utredningen.

Personligen ser jag framemot fantastiska rubriker: ”Ny lagstiftning efter diskrimineringsutredning”. Underrubriken ska vara: ”En otillgänglig offentlig inomhus- eller utomhusmiljö är olaglig”. Artikeln ska fyllas med glada upprop från handikapprörelsen, seriösa kommentarer från självaste Nyamko Saboni och handla om att det från och med den första januari 2011 finns en ny nationell handlingsplan för handikappolitiken i Sverige. En plan som upprättar en smart strategi, med tydliga mål, med fokus på att det inte bara är olagligt att göra bankråd, cykla utan hjälm och mörda grannen – det är även olagligt att bedriva en offentlig verksamhet i en otillgänglig miljö.

Jag är inte känd för att vara pessimist, vill inte gå händelserna i förväg, men jag känner en viss oro. Hur betydelsefull blir den nya diskrimineringslagen egentligen? Regeringens pressmeddelande tycker jag skvallrar om att det med största sannolikhet blir något nytt. Det införs säkert ett förbud mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Men den nya lagstiftningens första mening kommer handla om ”om någon missgynnas genom annan parts underlåtenhet att vidta skäliga åtgärder för tillgänglighet, så ska denna part kunna dömas för diskriminering. Personer med funktionsnedsättning ska i alla situationer där det är rimligt och skäligt komma i en jämförbar situation med en person utan funktionsnedsättning”.  Vad betyder det? Vad är ”skäliga åtgärder”, vad handlar ”situationer där det är rimligt” om, och ”skäligt komma i en jämförbar situation”? Jag oroar mig för att det här blir lika flummigt som vad begreppet ”Enkelt avhjälpt hinder” är. Detta begrepp har funnits i över tio år och jag vill påstå att ingen egentligen exakt kan förklara vad det betyder.

Det är fantastiskt att frågan om bristande otillgänglighet är diskriminering eller inte tar ett steg framåt, men frågan är hur stort steget egentligen är? För dig som vill fördjupa dig ytterligare i ämnet rekommenderar jag att du läser här, eller här, eller detta, eller det här. Nu ska jag gå och hänga tvätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0