Viktigare än skiftnyckeln

För över tio år sedan hade jag ett typiskt "handikappjobb". Instängd i ett litet rum utan fönster satt jag och pratade i telefon hela dagarna i en telefonväxel. Jag fick bokstavligen cellskräck. När jag en dag plötsligt såg en annons i lokaltidningen om en skrivarkurs på Västerbergs Folkhögskola. Mitt intresse för det skrivna ordet har alltid varit stort i mitt liv. Jag har alltid "trakasserat" vänner, grannar och släktingar med egna tillverkade serier, noveller och tidningar. Tack vare folkhögskolans skrivarlinje under ett år utvecklades mitt skrivande ytterligare, och jag behövde aldrig återvända till "handikappjobbet". Plötsligt arbetade jag som lokalreporter på en tidning, och efter några år skrev jag boken "Livet rullar vidare" (som föddes under skrivarlinjens tid). Och resten är historia. I dag driver jag ett eget företag, arbetar med tillgänglighet- och bemötandefrågor på heltid och reser runt om i hela Sverige. Den totala motsatsen från den instängda telefonväxeln. Tack vare lokaltidningens annons för folkhögskolans skrivarlinje förändrades mitt liv.

Under hela fredagen är det fest. Jag befinner mig på Västerbergs Folkhögskola och firar verksamhetens 100-årsjubileum. Dagen börjar klockan 11.00 med att självaste landshövdingen Barbro Holmberg inviger jubileet och därefter avlöser den ena programpunkten den andra fram tills kvällsunderhållningen som börjar klockan 18.30. Ett fullständigt program hittar du genom att klicka på följande länk. Under firandet är det även premiär på boken "Viktigare än skiftnyckeln", skriven av Hans Carstensen som var min lärare på skrivarlinjen. Boken handlar om folkhögskolans 100 år och innehåller bland annat en intervju med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0