Hypnotisören

Mitt yrke som tillgänglighetskonsult och föreläsare i tillgänglighet- och bemötandefrågor innebär att jag arbetar över hela landet. Det betyder långa resor med tåg och flyg samt ledig dötid på hotellrum, tid som jag använder för att läsa. Det är skönt att då och då koppla av genom att förvinna in i spännande litteratur, och böckerna är oftast om underhållande och spännande kriminalromaner. I dag avslutade jag Lars Keplers ”Hypnotisören”. Trots stort hemlighetsmakeri är det nu, som du redan vet, känt att Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril är författarna bakom pseudonymen.

”Hypnotisören” handlar om något så oförutsägande som en hypnotisör. Men det är mycket mer komplicerat än så. Efter att under en längre tid arbetat med ett gäng minst sagt psykiskt störda och mer eller mindre farligt knäppa personligheter har läkaren och hypnotisören Erik Maria Bark beslutat sig för att aldrig använda hypnos igen. Men en rad fruktansvärt blodiga mord får kriminalkommissarie Joona Linna honom att övertalas, något han aldrig borde ha gjort. För mig är boken ”Hypnotisören” tvådelad. Å ena sidan känns den ibland som en torr dokumentation kring hypnos och vad det kan göra med människan. Jag slappnar av, hjärtat slår långsammare och andetagen blir djupare. Men å andra sidan är boken stundtals så händelserik och actionpackad att pulsen går upp och jag blir andfådd. Som underhållande kriminalroman blir betyget fyra på en skala upp till fem. Nu är frågan vilken bok jag ska packa ner i väskan när jag åker till Kalmar och jobbar på torsdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0