En paraplydrink för FN-dagen

I söndags firade jag FN-dagen genom en 24-timmarskryssning till Åland. DHRs Gävleavdelning arrangerade resan på den förhållandevis tillgängliga Birkabåten. Samtidigt som jag mumsade i mig buffén tänkte jag på vårt land som ratificerade FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar i slutet av 2008. Det har gått några år nu men frågan är om konventionen förbättrat situationen för funktionshindrade. Har våra rättigheter stärkts? När jag satt där i baren med en paraplydrink insåg jag att Sverige har mycket kvar att göra innan vi lever upp till konventionens alla krav. Vårt samhälle blir sakta men säkert mer tillgängligt och användbart men det går sakta. Vi har plan- och bygglagar som inte följs och inga mål i Sveriges nationella handlingsplan för handikappolitiken uppnås. Strax innan vi kom ut på öppet hav tänkte jag på framtiden. Jag ser fram emot den närmaste tiden då Sverige ska utmanas av en FN-kommitté. Regeringen, riksdagen, kommunerna och landstingen, alla ska de kontrolleras hur bra eller dåligt de lever upp till konventionen. Trots att utredningen inte börjat, att ingen ännu formulerat de bokstäver som tillsammans ska bilda rapportens ord, vet både du och jag att Sverige kommer att få rejält med smisk. Det ska bli grymt spännande att följa hur våra kära politiker agerar när kritiken haglar. Förhoppningsvis ställer det till med mer besvär än fjolårets snökaos för SJ. Samtidigt som jag köpte godis i taxfreebutiken passade jag på att utforma min strategi för hur jag kan använda FN-konventionen som ett kraftfullt instrument för en rättvisare värld. Och när vi nästan var framme i Mariehamn, när jag låg och snarkade i hytten, drömde jag om ett tillgängligt Sverige med förändrade attityder kring funktionshinderfrågan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0