En söndag med tre tior

Vissa datum är speciella. I dag är det exempelvis en söndag med tre tior, 2010-10-10. Eftersom siffran tio är dagens "tema" har jag av någon anledning samlat på mig fyra handikappolitiska grejer, allt från nyheter och kommande intressanta saker till solskenshistorier och föreläsningsuppdrag.

1. Nästa vecka är både inspirerande och spännande för mig. Måndag och tisdag befinner jag mig i Stockholm på en nätverksträff för tillgänglighetskonsulter. På onsdag utbildas jag i den nya FN-konventionen i mänskliga rättigheter för personer med en funktionsnedsättning och har DHR-styrelsemöte. Under torsdagen sitter jag på möte med landstingets samverkansgrupp för handikappolitiska frågor, på fredag ser jag Blue man group i Stockholm och på lördag flyger jag till Piteå och inleder en norrlandsturné med fyra föreläsningar under fem dagar i Piteå, Storuman och Svenstavik.

2. Fredagen den 10 december firas den Internationella dagen för mänskliga rättigheter genom en stor konferens på Arlanda. Under rubriken "En framtid för alla" ska deltagarna få en inblick i framtidens handikappolitik och även få kunskap om vilka redskap som finns för att få verksamheter att följa den nya FN-konventionen. En av de medverkande är författaren Jonas Hassen Khemiri som bland annat skrivit "Ett öga rött".

3. Hotellkedjan Scandic är sedan tidigare känd för sitt arbete med att försöka göra hotellen så användbara som möjligt för alla. Nu har de öppnat Scandic Oslo Airport och försökt tänka på alla former av funktionsnedsättningar, allt från rörelsehinder och allergier till nedsatt syn eller hörsel. Man kommer in med rullstol i alla 245 rum. Samtliga rum fungerar som allergirum och alla publika ytor på hotellet är allergianpassade. Efter att ha följt en modell med 110 tillgänglighetspunkter och utbildat personalen påstås Scandichotellet vara Europas mest tillgängliga alternativ.


4. Den här solskenshistorien visar att det går att förändra. De som verkligen bestämmer sig för att göra någonting åt otillgänglighet kan göra skillnad. När rullstolsburna Zanna Nilsson tog kontakt med ICA-bankens VD Meta Troell och påpekade att kortavdragaren för självskanning satt för högt i hennes ICA-butik hände det grejer. Inom ett dygn tog Meta Troell kontakt med projektledaren för införandet av självskanning i ICA-butiker och vips fixades en anordning som går att fästa på kortavdragaren så den blir flexibel i höjdled och går att vinkla.

Kommentarer
Postat av: em

Tack för inlägget om superhjälte för funktionsnedsatta! Underbart! Jag hoppas det är ok att jag tar det till min blogg http://myperfectbabyjulian.blogspot.com/, och länkar till dig...



Ha det bra

Mvh Emily

2010-10-13 @ 16:19:00
URL: http://myperfectbabyjulian.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0