ROT-, RUT- och RAMP-avdrag

Nu har vi bråkat, tjatat, protesterat och bildligt kastat gatsten i åtta år. Massor av organisationer och företag har en gång per år förenats och tillsammans gått ut på gator och torg. Först betraktades det som en engångsföreteelse men sakta men säkert har fler maktavare tagit till sig budskapet. Demonstrationerna har blivit fler och större, i år hittade jag politiker från alla partier med i demonstrationstågen. Inom politiken går det oftast långsamt, och generellt fruktansvärt långsamt inom handikappolitiken. Å ena sidan håller jag med dem som anser att ingenting händer, men samtidigt vill jag vara tydlig med att allt inte är nattsvart. Otillgängligheten minskar faktiskt och vårt samhälle blir allt mer användbart för alla. Men det går för långsamt och för att skynda på utvecklingen behövs både en morot och en piska. 2011 arrangeras Marschen för tillgänglighet för nionde året i rad för att införa piskan. För att det ska gå fortare behövs en ny lag som gör otillgänglighet till ett diskrimineringsbrott. Boka lördagen den 4 juni i din kalender redan i dag. Men för att det ska gå fortare önskar jag mig även en morot. I dag har vi ROT- och RUT-avdrag, jag vill även se ett RAMP-avdrag. Det får absolut inte handla om bidrag så att ramper eller andra tillgänglighetsåtgärder görs ur ett välgörenhetsperspektiv. Ett RAMP-avdrag handlar helt enkelt om att alla som bygger om och gör verksamheten tillgänglig kan dra av halva arbetskostnaden i nästa deklaration.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0