En tillgänglig valstuga

Vid tidigare val har jag varit en trogen socialdemokrat, men nu är jag tveksam. Igår tog jag hjälp av valkompassen, men efter 50 frågor blev jag inget klokare. Enligt valkompassen passar mina värderingar till 61 procent in på Miljöpartiet, 48 procent på Socialdemokraterna och 52 procent på Moderaterna, och... Det fanns alltså inget parti till hundra procent. Om någon tog 20 procent av alla partiernas olika värderingar, rörde om och kokade ihop ett Mittemellanparti skulle de få min röst.

För två månader sedan hade jag bestämt mig. Min röst skulle gå till Miljöpartiet eftersom de var först att i partiprogrammet kräva att bristande tillgänglighet ska klassas som diskriminering. Samtidigt  fick jag kontakt med tre företrädare från olika partier som ville ha mig som medlem. Jag sa nej till alla erbjudanden men lovade att satsa på det mest tillgängliga partiet, det parti som bokstavligen visar att de välkomnar alla. Innan den 19 september lovade jag att ta en rejäl promenad på Gävles gator och torg för att granska valarbetarna, politikerna, deras valstugor och informationsmaterial. Efter min ovetenskapliga undersökning skulle det mest tillgängliga partiet få min röst. Och nu har jag precis kommit hem från promenaden, men jag är fortfarande inget klockare. Ska jag blint följa mitt löfte borde jag rösta på Gävles folkpartister.

I Gävle fanns naturligtvis alla partier representerade på stan. Överallt stod det valarbetare för att sälja partiet och politiker för att sälja sig själva. I några minuter plockade jag bort alla värderingar, alla partiprogram och valmanifest. Min lilla valundersökning handlar bara om vilket parti som bokstavligen välkomnar en individ med en funktionsnedsättning utifrån tillgängligheten i den fysiska miljön, information och kommunikation. Så här blev resultatet:

Hur många valarbetare/politiker jag pratade med...                                                    

...kan teckenspråk?                                                                                         Ingen.
...har information om partiet i punktskrift?                                                   Ingen.
...har information om partiet på lättläst svenska?                                      Bara Centerpartiet.
...känner till om man arrangerat en valdebatt i en lokal med hörselslinga?         Ingen.
...har tänkt på att inte använda så mycket parfym eller röka vid valstugan?          Alla.
...erbjuder valgodis även till diabetiker?                                                            Ingen.
...har en rullstolsanvändande kandidat till kommunfullmäktige?                 Bara Miljöpartiet.
...har en tillgänglig valstuga utan trappsteg vid entrén?                                  Bara Folkpartiet.

Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen

Tur för dig att du inte bor i Kristianstad. För där är ALLA valstugor tillgängliga.

Alltså, du hade då haft svårt att välja parti av DEN anledningen

Utanför två av dem sitter ibland person i rullstol --läs: Valarbetare.



Samma sak gäller nog även Hässleholm. Vad gäller tillgänglighet.

2010-09-10 @ 19:50:19
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0