Paganinikontraktet

I dag får jag 100 nya exemplar av min bok "Livet rullar vidare" från tryckeriet vilket betyder att mitt lager av böcker fyllts på igen. Jag har tappat räkningen men tror att det är närmare 700 exemplar som totalt sålts, alltså omkring 700 böcker som finns runt om i landets bokhyllor och på diverse bibliotek. Det pirrar lite i magen när jag tänker på att det just nu kan finnas någon, någonstans, som sitter och läser min bok. Det är förresten några exemplar som även skickats till Danmark, Norge och Finland. Apropå böcker så läser jag alltid när jag sitter på tåg, flyg och hotellrum under mina föreläsningsturnéer. Det ligger alltid en bok i resväskan. Nyligen avslutade jag kriminalromanen "Paganinikontraktet".

Det är ingen direkt fortsättning på debutboken "Hypnotisören", som författarparet bakom pseudonymen Lars Kepler gjorde succé med för några år sedan, men huvudpersonen är densamma. Den här gången ställs kriminalkommissarie Joona Linna inför två kluriga gåtor. För det första hittas generaldirektör Carl Palmcrona hängd i sin våning på Östermalm, men det finns inget i rummet att klättra upp på. För det andra hittas en död kvinna på en fritidsbåt i Stockholms skärgård. Lungorna är fyllda av vatten så man tror att hon drunknat men båten flyter ju och hennes kläder och resten av kroppen är torra. Personligen tycker jag om författarparet Alexander och Alexandra Ahndorils sätt att skriva. Handlingen har hela tiden ett högt temop och de flesta personer som gestaltas är så psykologiskt kufiska och annorlunda att jag får rysningar. Boken "Paganinikontraktet" får betyget 4 av 5. Jag ser fram emot de kommande filmerna som bygger på böckerna och önskar mig samtidigt Lars Keplers tredje bok "Eldvittnet" i julklapp.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0