Bolibompa

Personligen är jag helt övertygad om att förståelsen för personer med en funktionsnedsättning förbättras i takt med att funkisar syns och hörs. Det är viktigt när det gäller att förändra attityder. Väljer jag att krypa upp i favoritsoffan framför teven händer inte mycket. Väljer jag däremot att resa runt i landet och föreläsa om tillgänglighet- och bemötandefrågor sprids kunskap/förståelse och jag törs påstå att även otillgänglighet kan elimineras. Om jag stannar hemma händer inte mycket, men ställer jag mig utanför en butik med otillgänglig entré dyker det kanske upp en ramp om jag knackar på butikens skylltfönster tillräckligt länge.

Det gäller att höras och synas, och därför blir jag glad när jag hörde talas om att barn med funktionsnedsättningar ska få en unik chans att medverka i TV. Barnprogrammet Bolibompa letar nu barn, 4-9 år gamla, som kan vara gäster i studion. Och samtidigt som Sveriges Television söker barn letar de efter en ny programledare till Barnkanalen. Enligt den information jag fått söker man en blivande tv-personlighet, en man eller kvinna med en synlig funktionsnedsättning. I jobbet ingår bland annat att skriva manus, titta på filmer och framför allt att agera framför kameran. Personligen tycker jag det blir grymt spännande att se vem det blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0