Tips från läsare

Det är verkligen kul att intresset för tillgänglighetsfrågor är så stort. Just nu ramlar det in nya föreläsningsuppdrag eller arbetsuppgifter som tillgänglighetskonsult nästan varje dag. Samtidigt visar min statistik att antalet bloggläsare ökar radikalt. Du som just nu läser detta är en av närmare femhundra personer som besöker min blogg varje vecka. Och det är inte bara besöksstatistiken som berättar att intresset är stort. Min mailbox fylls av minst tjugo brev per dag. Många skriver för att uppmärksamma mig om saker som de tycker att jag ska skriva om i bloggen.

Ett tips från en läsare handlar om boken "Det funkar!", skriven av Torbjörn Uhlin och Carin Hedström. Enligt Prevent, som ger ut boken, vill man slå hål på seglivade myter kring personer med en funktionsnedsättning i arbetslivet. Boken ger entusiastiska exempel på funkisar som har visat vad de kan och gått från arbetslöshet till att bli en värdefull resurs för den arbetsgivare som "vågat" anställa en funkis. Ett annat tips, som också ut på att arbetsgivare inte ska se personer med en funktionsnedsättning som ett problem, är Norges Blindeforbund. De tycker exempelvis att det är ekonomiskt effektivt att anställa en blind. Arbetsgivaren sparar ju el eftersom inga lampor behöver vara på. Avslutningsvis har jag även exempelvis fått mail från en informatör på Riksfärdtjänsten Sverige AB. På uppdrag av kommunikationsmyndigheter PTS ansvarar de för driften av Teletal, en kostnadsfri och rikstäckande telefontjänst för personer med funktionsnedsättning. Informatören bad mig om hjälp att sprida information om deras tjänst, och nu har jag gjort det. Jag borde kanske fundera på att ta betalt av dem som vill "annonsera" sina saker genom min blogg?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0