Första maj


Jag förstår inte varför inte fler går ut på gator och torg för att bildligt kasta gatsten. Alla borde demonstrera och protestera mot ett samhälle som inte är rättvist för alla. Det finns skillnader mellan dem som går med gummisulor på skorna och dem som tar sig fram med gummihjul. Du kan välja att äta på vilken restaurang du vill. Det kan inte jag. Du kan välja att åka tåg i första eller andra klass. Det kan inte jag. Du kan välja att bosätta dig vart du vill. Det kan inte jag. Du kan välja att söka vilket jobb som helst.  Det kan inte jag.

Det är första maj och dags att demonstrera. Jag har ingen vetenskaplig och tillförlitlig statistisk undersökning i bakfickan, men är trots det övertygad om att endast en minoritet av årets plakat handlar om tillgänglighet. Jag förstår inte varför. Personligen anser jag att årtusendets största orättvisa handlar om att individer med en funktionsnedsättning behandlas olika.

Nu tror du att jag varit vaken hela natten för att knåpa ihop mitt plakat, att jag i flera veckor arbetat hårt för att formulera ett kort och tydligt budskap. Du som är en trogen läsare av min blogg vet vad jag till hundra procent brinner för. Jag arbetar heltid med dessa frågor mer eller mindre dygnet runt, borde vara förebilden och klona mig själv för att hinna vara med i så många demonstrationståg som möjligt. Men så är det inte. Jag har troligtvis smittats av handikapprörelsens trötthetsepidemi. Vart har alla Adryan Linden tagit vägen? Adryan är känd som en av grundarna till Marschen för tillgänglighet och en tidigare brutal aktivist. Vart har allt glöd inom handikapprörelsen tagit vägen? All, stundtals aggressiv, kamp och civil olydnad i kombination med aktioner som får upp handikapprörelsens budskap på dagordningarna ökar förståelsen och skapar opinion är mer eller mindre borta.

Det är första maj och dags att demonstrera. Jag stannar hemma. Och kallt är det ute också.

Kommentarer
Postat av: Linda

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-05-07 @ 00:15:29
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Lars-Göran Wadén

Bloggens bilder och alla texter lägger jag upp själv men annars har jag inte gjort mycket mer än använda bloggverktyget på www.blogg.se.

Tack för att du tycker om min blogg.

2011-05-09 @ 09:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0