Är Gävle europas tillgängligaste stad?

Alla trogna bloggläsare vet att jag bor i Gävle, men arbetar heltid med tillgänglighetsfrågan runt om i hela landet. Men trots att jag reser en hel del törs jag inte utpeka Gävle eller någon annan svensk stad som Sveriges mest tillgängliga eftersom det finns både brister och positiva lösningar här och där. Kanske någon av er bloggläsare kan hjälpa mig utse Sveriges mest tillgängliga stad? Och lyfter vi blicken och tittar ut över hela europa blir det naturligtvis ännu svårare. Många pratar om att Barcelona är bland de bästa storstäderna på tillgänglighet och därför har jag bestämt mig för att åka dit någon dag för att själv bilda mig en uppfattning om det stämmer.

Just nu försöker den Europeiska kommissionen ta reda på vilken stad som är bäst genom tävlingen Access City Award. Vem som helst får skicka in en nominering, så kanske skulle jag skriva ett brev och nominera Gävle ändå. Enligt tävlingens stadgar ska den vinnande staden ha minst 50 000 invånare och ha gjort några radikala insatser de senaste fem åren så att viktiga varor och tjänster i staden gjorts tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0