Bunden eller buren av sin rullstol

Många säger fortfarande rullstolsbunden trots att jag absolut inte är fastbundet i min stol. Ett bättre ordval är att betrakta mig som framburen av rullstolen, alltså rullstolsburen. Det allra senaste i ordsvängarvalsen är rullstolsanvändare. Å ena sidan är det oerhört viktigt hur man uttrycker sig, å andra sidan tycker jag det är lite ordbajseri. När jag är ute på mina föreläsningar och besöker olika kommuner kommer det nästan alltid fram någon och berättar hur duktiga de varit. De har nämligen gjort som Socialstyrelsen bestämt och tagit bort ordet handikapp. Nu heter det inte längre handikappråd utan de kallar samarbetet mellan politikerna och funktionshinderorganisationerna för att de arbetar i ett tillgänglighetsråd. Bra, tycker jag. Ordet handikapp ska vi använda så lite som möjligt, men samtidigt undrar jag vad man i kommunen verkligen gjort under det senaste verksamhetsåret. När jag frågar svarar de att det blev för dyrt att bygga om och i år tillgängliggöra några allmänna platser och offentliga lokaler. Det man från funktionshinderrörelsen lyckades med i år var att få politikerna att byta namn på handikapprådet. Om fokus i funktionshinderpolitiken handlar om att byta namn då och då istället för att främst arbeta med "riktiga" frågor blir jag ledsen. Jag har hetat allt från invalid och krympling till vanförd och handikappad. Nu heter jag funktionsnedsatt, men har verkligen utvecklingen i vårt samhället blivit bättre bara för att jag bytt namn? Och när jag efter mycket tjat lyckats få politiker och tjänstemän att förstå att det heter rullstolsburen eller rullstolsanvändare dyker plötsligt Aaron "Wheelz" Fotheringham upp. Han är absolut bunden i sin rullstol för annars hade han ramlat ur.




Kommentarer
Postat av: Bengt

Vi har alla ett mål och rör oss mot toppen http://frihetensvingar.blogspot.com/2011/09/det-ar-harligt-att-kunna-rora-sig.html

2011-09-14 @ 20:37:02
URL: http://frihetensvingar.blogspot.com/
Postat av: Robert

Hej och tack för filmen!



jobbar idag som Asse för en kille som sitter i rullstol. Hans största dröm var och är att en gång börja free styla i skidåkning.



Mailade honom din blogg samt la upp filmen på min FB sida.



Hör gärna av dig om du har några tips till min kund.



Kolla även in vår film på vår hemsida http://livihop.se/



Trevlig helg.

2011-09-23 @ 10:58:00
URL: http://livihop.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0