Min Most Wanted-Lista med bromsklossar

FBI har sin, och här kommer min Most Wanted-lista. Sakta men säkert blir vårt samhälle mer tillgängligt för fler och människors förståelse och bemötande av personer med funktionsnedsättning förbättras - men det går för sakta. Anledningen är att det finns bromsklossar, betydelsefulla aktörer på ledande poster som borde använda sin makt och möjlighet till förändring och gasa men istället väljer att bromsa samhällets utveckling. Min erfarenhet av att arbeta med tillgänglighetsfrågor i många år visar nämligen att alla som gör verksamheter mer användbara för fler inte bara förbättrar tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning. Man skapar tillväxt, gör det bättre för alla och till och med på sikt ökar sin omsättning radikalt. Jag vill nu be de aktörer jag placerat på min lista över landets största bromsklossar att tänka om. Ring mig, ta er tid till ett kort samtal på max tre minuter, så lovar jag att berätta hur du skapar tillväxt genom att arbeta med tillgänglighet.
 

Stiftelsen AF Bostäder i Lund får dispens från kraven på tillgänglighet för att bygga 22 små studentlägenheter. De kommer alltså nu att bygga nytt och göra bostäderna otillgängliga för personer med funktionsnedsättning trots att plan- och bygglagen säger att man inte får göra så.
 
 
Göteborgs stadsarkitekt vill bygga små otillgängliga lägenheter för att minska bostadsbristen bland unga. Han menar att krav på 100 procent tillgänglighet är orealistiska, och det blir ju så mycket billigare om man bygger nytt utan att följa plan- och bygglagen.
 
 
Regeringens bostadsminister Stefan Attefall (KD) tycker att det räcker långt att bara göra lägenheterna i markplanet tillgängliga när bostäder i miljönprogrammet ska rustas och byggas om trots att det står i plan- och bygglagen att all otillgänglighet ska bort vid om- eller nybyggnation.
 
 
Moderaterna, med stadsministern Fredrik Reinfeld i spetsen, är den största orsaken till att inget händer. Det har snart gått 800 dagar sedan remisstiden gick ut i utredningen som tyckte att otillgänglighet borde betraktas som diskriminering. Moderaterna tror att undanröjandet av otillgänglighet bara kostar massor av pengar och ser inte alla möjligheter till tillväxt som tillgängligheten ger.
 
 
I Expressen hävdade Gunnar Wetterberg nyligen i en debattartikel att det går lika bra att placera personer med funktionsnedsättning i instutiotioner istället för att satsa på personlig assistans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0