Ensam är inte stark

Som du säkert vet är jag DHR-medlem, och en förhållandevis aktiv sådan som inte kan låta bli att lägga näsan i blöt när det gäller funktionshinderpolitik. Jag är förtroendevald i Gävleavdelningens styrelse och har diverse uppdrag, med fokus på tillgänglighet, inom Gävle kommun. Eftersom DHRs Gävleavdelning är medlem i HSO-Gävle är jag även engagerad där. Nu vill jag inte föregå Gävleborgsdistriktets beslut på sitt årsmöte den 28 april, men kan inte låta bli att glädjas eftersom det verkar som om distriktet även blir HSO-medlem. För flera år sedan skrev jag en motion till ett årsmöte med Gävleborgsdistriktet och önskade att distriktet tar sig i kragen och blir HSO-medlem på samma sätt som Gävleavdelningen. Sedan dess har jag mer eller mindre "tjatat" och sakta men säkert påverkat/lobbat på olika sätt. Jag har förklarat för alla att mitt arbete lokalt har många fördelar tack vare att jag från DHR kan samarbeta med alla HSO-föreningar och att vi, med en gemensam stark röst, tillsammans försöker få bort orättvisor i kommunen. Samtidigt har jag då och då suttit som ett frågetecken när landstingets motsvarighet till kommunens tillgänglighetsråd haft möte och HSO-representanterna "gaggat" ihop sig på ett ordförandemöte där jag som DHR-medlem från distriktet inte får vara med. Jag försökte naturligtvis vara landstingsaktiv men kände att jag alltid låg ett halvt steg efter och saknade "teamkänslan". Nyligen fick jag den glädjande nyheten att Gävledistriktets alla avdelningar är positiva. I slutet av april ser jag fram emot ett rungande JA för HSO-medlemskap på årsmötet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0