Öppet brev till Margareta B Kjellin (M)

Hoppas du har det bra i sommar, trots det halvbra vädret. Jag har semester och laddar batterierna inför en intensiv, men rolig, hösttermin med massor av föreläsningsuppdrag om tillgänglighets- och bemötandefrågor. Anledningen till att jag skriver till dig (Margareta B Kjellin - Moderaternas politiker med ansvar för funktionshinderfrågor i regeringen) är den "tillgänglighets-turné" du genomförde i Gävleborg under vinterhalvåret. Du besökte alla kommuner, och tillsammans med representanter från funktionshinderrörelsen tog du rejäla promenader för att bilda dig en egen uppfattning om hur bra/dålig tillgängligheten är i vårt samhälle. Promenaderna, i alla kommuner, pågick i flera timmar och allt från verksamheter som drevs av privata näringsidkare till kommunala verksamheter inventerades. Jag var med på promenaderna i Ockelbo och Gävle.
 
Under "turnén" lyftes tillgänglighetsfrågan i kommunerna, i många fall uppmärksammades "turnén" i lokalpressen och lokala moderata politiker, som följde med på promenaderna, fick i uppdrag av dig att skriva motioner och väcka tillgänglighetsfrågan i respektive kommunfullmäktige. Du tog dig även verkligen tid och, med stora öron och ett rejält anteckningsblock, samlade in tips, idéer, kommentarer och reflektioner från funktionshinderrörelsen. Om jag uppfattade rätt skulle "turnén" resultera i ett dokument, en rapport som samanfattade ditt goda initiativ. Under sommarledigheten brukar jag alltid läsa något spännande, oftast en deckare under mitt parasoll på altanen. Nu hörde jag att solen, för en gång skull, ska visa sig imorgon. Jag är på väg ut på altanen och behöver något spännande att läsa. Är din rapport klar? Det vore grymt spännande att få ta del av den. Hur gick det förresten med din uppmaning till alla lokala moderata politiker i Gävleborgs kommuner? Har de skrivit några motioner, har de försökt lyft tillgänglighetsfrågan mer lokalt?
 

Kommentarer
Postat av: Margareta B Kjellin

Hej
Jag putsar på den slutliga versionen nu. Det har varit jättesvårt att
skriva den eftersom de som varit ned mig lyft fram så olika brister. Den
kommer inte att kunna bli så alltäckande som jag önskat tyvärr.
Jättknöligt! Återkommer snart
Ha det så gott!
Margareta

2012-07-25 @ 10:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0