Svar från Upptåget

Nyligen berättade jag om mina problem med rullstolsliftarna på Upptåget. Det resulterade i ett öppet brev till ansvariga på tågföretaget. I dag ringde det i min mobiltelefon och det visade sig vara en av de ansvariga på Upptågets marknadsavdelning. Hon var riktigt trevlig och tackade så mycket för mitt påpekande. Mitt brev hade resulterat i att hon utrett saken. Enligt henne finns det ingen generell policy som säger att Upptågens rullstolsliftar ska vara avstängda under sommarhalvåret. Hon hade pratat med flera tågvärdar och var fullt medveten om deras problem - barn leker med hissarna och hissarna används i onödan av exempelvis barnvagsförare vilket leder till både tågförseningar och säkerhetsrisker. Tågförseningar eftersom flera barnvagnar som ska åka upp och ner i hissarna stoppar upp på och avstigningar. Säkerhetsrisker eftersom man helst inte ska använda rullstolsliften när tåget går.
 
Innan vi avslutade samtalet lovade hon att internt sprida information till alla tågvärdar om att rullstolsliftarna ska vara på. Och måste de trots allt stängas av då och då för att undvika problemen har tågvärdarna ett extra stort ansvar att vid varje station, så fort tåget stannar, direkt kontrollera perongen för att ta reda på om någon rullstolsanvändare ska åka med.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0