Öppet brev till ansvariga på Upptågen

I mitt arbete som tillgänglighetsrådgivare reser jag runt i vårt avlånga land och nästan dagligen hjälper kommuner, landsting, myndigheter, företag och föreningar att skapa tillväxt genom att göra verksamheter mer användbara för fler. Det blir mycket resor med tåg och flyg. Den senaste veckan har jag bland annat åkt med Upptåget från Arlanda till Gävle två gånger. Eftersom jag är rullstolsanvändare är Upptåget ett bra alternativ. Tågmodellen gör att jag enkelt och självständigt rullar ombord, placerar rullstolen på liften inne i en av vagnarna och själv kör upp hissen med hjälp av knapparna på manöverdonet. Mycket enklare än exempelvis SJs X2000. Där tvingas jag stå på perrongen, invänta hjälp, och hoppas att någon tågvärd ser mig. Det ger merjobb för tågvärden och tiden det tar att köra liften känns som att jag kan ställas till svars för alla tågförseningar. När SJs tågvärd gör biljettkontroll påpekar jag sedan både en och två gånger vart jag ska kliva av, men ändå hinner pulsen gå upp när jag är framme. Tänk om tågvärden glömer bort att lyfta av mig så jag får åka med till nästa station, ska jag dra i nödbromsen då?

På Upptågen har jag aldrig behövt oroa mig så, fram tills nu. När jag gjorde min första resa av två under förra veckan hände inget när jag tryckte på liftens manöverdon. Som tur var kom en tågvärd nästan direkt, jag frågade om liften var trasig men hon låste upp en dörr i väggen och förklarade att liften inte var påslagen. När jag fått hjälp av tågvärden fungerade allt perfekt. När jag några dagar senare gjorde min andra resa ställdes jag inför exakt samma situation. Liften fungerade inte och denna gång var det många resenärer på tåget. Det tog närmare 15 minuter innan tågvärden kom till min vagn för att kontrollera de nypåstignas biljetter och hittade mig. Är det något fel på liften frågade jag, men tågvärden låste upp dörren i väggen, tryckte igång maskineriet och liften fungerade prickfritt. Vi har bestämt att rullstolsliftarna på alla Upptåg ska vara avstängda under sommaren, sa han. Det är så många med barnvagn som åker, och när de använder liftarna tar det så lång tid för alla att komma ombord att våra tåg blir försenade. Men min självständighet blir som bortblåst, sa jag. På grund av detta beslut blir ju Upptågen lika dåliga som SJs X2000. Oron att bli bortglömd smyger sig på bland rullstolsanvändare och tågvärdarna får mer jobb. Ja, jag förstår att det här inte blev så bra för dig, sa tågvärden, men det är inget beslut som jag kan ändra på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0