Mannen från bergen

Eftersom jag arbetar med tillgänglighets- och bemötandefrågor i hela landet blir det många resdagar, och mellan jobben flera timmar på hotellrum. Istället för att rulla tummar eller slötitta på teve använder jag ledig tid på tåg och flygplan eller hotellrum till att läsa en bra bok. En deckare är avkopplande och underhållande. Den senaste tiden har jag haft ”Mannen från bergen”, av författaren Kjell Eriksson, i resväskan. En spännande och medryckande historia om hämnd som utspelar sig i Uppsala. Läsaren får detaljrikt följa några människors vardag och arbetet med att driva restaurang. Handlingen går förhållandevist långsamt fram och personporträtten är ganska djupa men knarksmuggling och mord kryddar tillrättningen så det blir aldrig tråkigt. Boken är en kriminalroman men det är ingen ”vanlig” deckare som Beck eller Wallander där läsaren får följa några poliser som löser en gåta. Det finns naturligtvis med poliser som med hjälp av förhör, spaning och teknisk bevisning för historien frammåt, men det känns inte som de har den självklara huvudrollen. Personligen tycker jag ”Mannen från bergen” var bra. Det sticker inte ut tillräckligt för att bli en fullpoängare, men en svag fyra av fem känns som ett seriöst betyg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0