Kan funktionsnedsatta utnyttja SJs medlemsrabatt?

Mitt arbete som tillgänglighetsrådgivare gör att jag reser mycket. Nästan dagligen hjälper jag kommuner, landsting, myndigheter, företag och föreningar att skapa tillväxt genom att göra verksamheter mer tillgängliga för fler. Det blir mycket resor, och oftast lämnar jag bilen hemma och använder buss, tåg eller flyg. Det går att skriva mycket om otillgängligheten generellt inom kollektivtrafiken och möjligheten att obehindrat åka tåg i synnerhet. Men det jag nu vill kommentera handlar om ett e-brev jag fick från SJ för några dagar sedan. Eftersom jag reser mycket har jag SJs priokort och får diverse medlemserbjudanden. Det senaste är, enligt SJs e-brev, "25 % medlemsrabatt på resor i 1 klass under januari och februari till några av SJs mest populära destinationer." SJ skriver att det är "perfekt för dig som tänker fira nyår på annat håll." SJ marknadsför också en ny trerättersmeny komponerad av Leif Mannerström.
 
Alla trogna läsare av min blogg vet att jag är rullstolsanvändare. Tack vare tidigare blogginlägg jag skrivit vet ni också att det är omöjligt för en rullstolsanvändare att äta i SJs bistrovagn och det finns inga tillgängliga vagnar i 1 klass. Betyder det att jag, som trogen SJ-kund, inte kan/får utnyttja mina medlemsförmåner eller ger SJ mig 25 % rabatt på tågbiljetten i klass 2? Kommer tågvärden springa fram och tillbaks mellan bistron och mig i klass 2 för att först servera förrätt, sedan varmrätt och avslutningsvis dessert? Mina funderingar är skickade till SJ, och jag väntar med spänning på ett svar.

Kommentarer
Postat av: Lars-Göran Wadén

Jag fick detta e-brev idag från SJ:

Det finns möjlighet för resenärer med funktionsnedsättning att utnyttja rabatten 25% i 1:a klass. Det är fortfarande samma vagn och plats som finns tillgängligt i vagn 7 på SJ 2000 som vi bokar in men möjlighet finns att köpa 1:a klassbiljettens matutbud och få den serverad vid sittplatsen. Även internet ombord ingår då i biljetten.



Med vänliga hälsningar

SJ AB
Johannes Andersson

2012-11-11 @ 23:15:46
URL: http://livetrullarvidare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0