Du gamla du fria

Jag reser mycket i mitt arbete som tillgänglighetsrådgivare. Bara den senaste månaden har jag arbetat i Sveg, Flen, Strömsund, Norge och Östersund. För att sysselsätta mig under tåg- och flygresor läser jag oftast en bok. Under min senaste resa igår från Jönköping avslutade jag Liza Marklunds "Du gamla du fria" som varit packad i resväskan en tid. Jag har läst alla Liza Marklunds böcker och följer med spänning huvudrollsinnehaverskan Annika Bengtzon. Böckerna är inget som kommer resultera i Nobells pris i litteratur, men jag tycker om historierna. Spännande fall som Annika Bengtzon löser och en inblick i en journalists vardag på jobbet och i privatlivet.
 
"Du gamla du fria" är inte som de andra Bengtzonböckerna. Annikas man Thomas kidnappas vid den Somaliska gränsen när han är på resa i Nairobi. För att få honom tillbaka levande kräver skurkarna att Annika betalar en hiskligt stor lösensumma. Det utvecklas till en blodig historia, och riktigt spännande blir det när Annika själv måste resa till Nairobi för att personligen överlämna pengarna. Jag rekommenderar "Du gamla du fria", och tror till och med att det är en av de bästa Bengtzonböckerna. Den får en fyra av fem i betyg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0