WheelMate

I dag har jag provat en ny app i min Ipad. Den heter WheelMate, är gratis och hjälper användaren att hitta närmaste tillgängliga toalett eller parkeringsplats. Idéen känns fantastisk. Tänk dig denna app i mobilen och plötsligt är du bara ett knäpp med fingret på din skärm från att hitta tillgänga toaletter och parkeringsplatser - vart du än är i hela Sverige. Men tyvärr är det inte riktigt så bra. Idéen är, som sagt, fantastisk, men för att appens ska kännas användarvärd behöver den matas med mycket mer information. I dagsläget finns bara strax över 30 000 registrerade toaletter och parkeringsplatser. När jag sökte på min hemstad hittade jag ingenting. Appen fungerar så att användarna själva lägger in nya platser vilket betyder att risken för "Moment 22" är stort. Antingen blir det en negativ sprial. Antalet registrerade toaletter och parkeringsplatser är få, ingen använder appen, och antalet registreringar blir inte fler. Eller en positiv spiral där dagens användare gör massor av registreringar, appen blir omtalad och populär vilket leder till fler användare som registrerar ännu mer. För att WheelMate ska bli bra krävs det altlså ett användaransvar, att alla ger sig ut på stadens gator och torg för att hitta tillgängliga parkeringsplatser och toaletter. Men du... glöm inte att verkligen kontrollera om parkeringsplatsen eller toaletten uppfyller alla lagkrav på tillgänglighet innan du registrerar den i WheelMate. Jag har ingen lust att i en nödsituation vägledas av WheelMate till en toalett, och i sista sekunden upptäcka att den användaren som påstått att toaletten är tillgänglig inte kan regelverket om vilka krav en tillgänglig toalett ska uppfylla.
 
http://www.wheelmate.com/en/
 

Kommentarer
Postat av: ann-catrin isaksson

intressant med app som visar toalett som är tillgänglig - det trista med telefoner som har app är att vi som har funktionsnedsättning i händer inte använder smartphones - men visst är tjänsten bra för er som klarar smarta telefoner -en kommentar som inte tillförde något mer än att visa på vi är olika/lika

2013-03-09 @ 10:30:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0