Hjälte i rullstol satte stopp för gäng

Jag brukar alltid säga att mina föreläsningar innehåller både humor och provokation. Jag pratar gärna om att funktionshinderrörelsen oftare BILDLIGT borde kasta mer gatsten mot samhällets orättvisor. Men att bokstavligen elda upp bilar och vandalisera för att påverka är naturligtvis helt fel. Alla som känner sig missnöjda uppmanar jag att protestera, engagera sig och göra allt man kan för att framföra sin åsikt. Det får gärna göras provokativt, uppfinningsrikt och uppseendevekande men ska självklart inte överskrida lagar och regler. Därför tycker jag att alla initiativ för att stoppa vandalister är bra, men varför har journalisten i den här tidningen fokuserat så mycket på rullstolen? Läs mer här: http://na.se/nyheter/orebro/1.2089926-hjalte-i-rullstol-satte-stopp-for-gang
 
Det är positivt att journalisten inte skriver varför mannen sitter i rullstol. Det har ju ingenting med artikelns innehåll att göra. Samtidigt är det oerhört vanligt att tidningar skriver om att exempelvis en rullstolsanvändare tagit guld i Paralympics och ägnar större delen av artikeln åt olyckan som gjorde att guldmedaljören hamnade i rullstol. Men jag tycker ändå att fokuset ligger för mycket på rullstolen. Prova och läs hela artikeln genom att plocka bort ordet "rullstol" så förstår du kanske vad jag menar. Rubriken blir alltså "Hjälte satte stopp för gäng". Mycket bättre tycker jag. Prova sedan att byta ut ordet "rullstol" mot "38-åringen", "religös", "rödhårig" osv... så förstår du säkert ännu bättre hur jag menar. Rubriken blir alltså "Hjälte med rött hår satte stopp för gäng", eller "Hjälte med kristen tro satte stopp för gäng".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0