Getaway Rock festival 2014

Jag har besökt de flesta upplagor av Getaway Rock festival i Gävle. Varje år har jag tagit kontakt med festivalens ledning och poängterat brister i tillgängligheten för personer som använder rullstol. Det har bara funnits läktare för rullstolsanvändare till en av festivalens tre scener och de få tillgängliga toaletterna har översvämmats. Ett år var rullstolsläktaren bara någon variant av lastpallar med en bred "träbit" som golv och ramp.
 
Men för ett halvår sedan tog festivalarrangören kontakt med mig. Jag besvarade deras frågor i ett långt mail där jag gav massor med tips om hur tillgängligheten kan bli bättre. I grunden handlar det egentligen om två saker - fungerande toaletter och läktare för rullstolsanvändare vid varje scen. Och när jag nu besöker festivalen gläds jag åt årets fantastiska tillgänglighet. Rejält byggda läktare för rullstolsanvändare finns, perfekt placerade, vid alla scener och toaletterna är många och mycket fräschare än ifjol.
 
Mitt arbete med tillgänglighet handlar alltid om två saker. För det första: Otillgänglighet beror till 99% på okunskap, att verksamhetsutövaren inte vet hur hon ska göra och/eller tänker rätt. För det andra: Mer tillgänglighet för fler skapar tillväxt och ökar verksamhetsutövarens inkomster radikalt. Årets Getaway Rock festival i Gävle är ännu ett exempel på att mitt arbetssätt med tillgänglighet fungerar. För det första: När kunskapen om tillgänglighetsfrågan ökat efter kontakt med mig blev tillgängligheten perfekt. För det andra: Min upplevelse är att fler personer som använder rullstol besökt årets festival, och de går inte ensam utan har assistenter, släktingar och kompisar med sig vilket resulterar i ännu fler festivalbesökare och mer tillväxt. Och efter de artiklarna i lokaltidningarna Arbetarbladet och Gefle Dagblad har festivalen fått positiv reklam. Jag har redan hört kommentarer från personer som tänker komma nästa år eftersom tillgängligheten nu är bra. Festivalens besökare/inkomster nästa år blir alltså förhoppningsvis ännu mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0