Vi gör skillnad

Alla engagerade personer med en funktionsnedsättning gör dagligen fantastiska oppinionsbildande insattser. Den organiserade funktionshinderrörelsen likaså. Men vi arbetar oftast så hårt för att få våra rättigheter uppfyllda att vi glömmer slå oss på bröstet och inse att vi faktiskt gör skillnad. Utan att nu bli allt för kaxig kan jag inte låta bli att påstå att utan dig, mig och alla andra aktiva i funktionshinderrörelsen hade vi inte haft en ny diskrimineringslagstiftning som betraktar otillgänglighet som diskriminering från och med nästa år. Utan oss alla hade personer med funktionsnedsättning inte kunnat vara så delaktiga, ha assistans, få hjälpmedel, synas i arbetslivet och ta sig obehindrat fram tack vare god tillgänglighet.
 
Absolut är jag medveten om alla undantag i den kommande diskrimineringslagen som i vissa fall gör den allt för tam. Jag känner till besparingar och indragningar inom både hjälpmedel och assistans, att det naturligtvis kryllar av otillgängliga utomhus- och innomhusmiljöer och arbetslösheten är grymt hög bland personer med funktionsnedsättning. Men jag är samtidigt hundra procent säker på att om vi tillsammans inte varit så aktiva, påverkat beslutsfattare och arbetat med oppinionsbildning hade det varit betydligt sämmre.
 
Nästan dagligen kommer jag i kontakt med en nyhet om något som blivit bättre tack vare envist engagemang från funktionshinderrörelsen. Ett exempel från den senaste veckan är att Gävlerestaurangen Bilagan äntligen fått smisk på fingrarna och tvingats betala 25 000:-.Ett annat exempel är Boverkets beslut om att otillgängliga studentbostäder inte ska byggas. Både exemplen hade aldrig hänt om du, jag och alla andra inte engagerat oss i funktionshinderpolitiken. Nu står vi inför ett nytt år och jag ser fram emot 2015. På nyårsafton blir mitt nyårslöfte naturligtvis att fortsätta kampen och förbättra ännu mer. Jag hoppas att ditt nyårslöfte är detsamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0