Otillgängliga uteserveringar

Nu är sommaren här. För mig, som är rullstolsanvändare, är otillgängliga uteserveringar ett lika säkert sommartecken som Tomas Ledins "Sommaren är kort" på radion. Du som känner mig vet att jag alltid försöker påverka. Jag försöker alltid "bråka", protestera och hjälpa andra för att göra samhället mer tillgängligt och rättvist för fler. Otillgängliga uteserveringar är inget undantag. Men trots mina, och andras arbete, ställs vi rullstolsanvändare varje sommar inför diskriminerande utestägning. Det finns många aktuella exempel. Ett är Helsingborg, ett annat är Göteborg. Förra sommaren såg det ut så här för min del i Gävle. I Arbetarbladets artikel kan du läsa att "Nästa år ska en rullstolsburen själv kunna ta sig in, ut och mellan borden på stans uteserveringar". Enligt artikeln hoppas kommunens landskapsarkitekt Wiwiann Ågren att det ska bli betydligt bättre nästa år. För flera veckor sedan mailade jag Wiwiann Ågren för att höra om det blivit bättre, men jag har inte fått svar. Frågan är om Arbetarbladet vill följa upp sin artikel från ifjol? Står det i Gävle kommuns krav för tillståndsgivning av uteservering att den ska vara tillgänglig? Vad gör Gävle kommun för att kontrollera så att näringslivet följer kommunens regler? Vad gör Gävle kommun om de hittar exempel på att näringslivet inte följer kraven?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0